Školski list

344

рим владањем и постуиком иа углед им служи у свачему. Ако настављање с речма уђе у срце деце, добар пример учитељев живота ће му дати, јер је дело сведок речи. И кад кажемо, да учитељ своју децу добро васпитава , моћиће у томе усг.ети само онда, ако је сам изобилан на онима добродетељима које приличе отцу хришћанске породице: особито пак: благост, питомост, умиљатост, понизност, сталан карактер, лепе те добродетељи треба да сјају на учитељу, а нрава истинита побожност узвисиће их, — датће им сјајност светиње, Ири концу ево јошт једног савета : Ако је учитељ све чинио што је овде наведено, нека се не задовољи, већ даном приликом нека се обрати на родитеље најпре иа добродушне, који реда нч дому свом имају, нека им се потужи, на укорењено неваљало, срамно и гадио нсовање, на које су с-е деца без стида, без срама и зазора навикла, нека иокуша дознати како они сами мисле о гнусноме пороку том, нек докучи, држели они сами, да је то зао обичај; да внди, да нису деца от њих самих можда ионримала, и научила га: нека изиште за тИм најпре савета њијовог, како мисле, да би се то зло предупредати и искоренити могло, а савета тог нека иште поглавито онда, кад му живље на ноге устати ваља, и оштрија каштига од потребе буде била, на тако и сами родитељи приморани буду изрећи праведну иресуду нреко криве деце своје. Окима родитељима, кои се слабо брииу за васпитавање деце своје, и који не мисле о томе никад, нека изнесе нред очи, како је владање деце њијове певаљало, па заслужује каштиге; нека им каже да би требало они сами да каштигују неваљалу децу своју, и да греше нротиву Бога и човечства што то нечине, особато кад чују да им деца ружно псују; да је за то нринуђен о« сам на то немило дело а мора да чини, да неби по временз' иеваљала деца и на саме родитеље своје устала. На тај ће начин учитељ целисходно посредовати око тога, да родитељи сами увиде погрешке деце своје и да они сами подпомажу видати сваколика зла и искорењавати; па ће с већом охотом ден своју у школу пришиљати, дужност учитељеву ван школе олакшаги и млоге неприлике опростити га. Ако ли сво наставлање опомињање, каштиговање и нримерно понашање учитељево не уроди у наведеноме смислу нлодом, нека неклоне духом учитељ. Нека учини све што је чинити дужан, лепо је кад и више дужности учини што. А