Školski list

294

је Бога, но није Се лашио Божанства. Као што свијећа, коју запаљујете од друге свијеће, гори таким истим пуним пламеном, као и прва, и такву исту пуну свјетлост изљева од себе, као и прва , ништа неодузимајући од прве и сама ничега нелишавајући се: исто тако и Син, који се рађа од Оца, и Отац, који рађа Сиаа, т. ј., и Бог С.ш и Бог Отац јесу по Божаству равночасна Лица. Да би вам се, дјецо, то колико толико могло објаснити и да бисте то колико толико могла појмити, ваља вам о Богу мислити духовно, као што су говорили оцц свети наши, ваља вам представљати п знати, да рођеше Божије није као ро^ење наше, и биће Божије није као биће наше. Бог је Дух, као што нам је навијестило учење хришћанско, и о Њему све треба мислити и представљати духовно. Мила дјецо! у реченим ријечима открива се и излаже се све учење о томе како нам ваља мислити и вјеровати у 1исуса Христа као Сина Божијега. Ријечи су те узете из Јеванђелија нашега. Тако јеванђелиста Јован назива Бога Оца и 1исуса Христа свјетлошћу и Богом истинитим (Јован. гл. 1. сг. 9.; 1. Јован. гл. 5. ст. 28. Ријечи нашега символа вјере „рождена, несотворена, единосуштна Отцу" унесене су у символ вјере услијед лажнијех тумачења и мњења о 1исусу Христу. Незнабошци су осим једнога највишега Бога представљали још других мањих богова. Међу хришћанама нашло се је људи, који су тако учили о нашем С;тситељу, да Се је Он родио простим и обичним човјеком, но да је Он по томе шго се је мудрост Оца сјединила с Њим, учио и чинио чудеса (Павле Самосатски). А било је и таквијех људи хришћана, који су говорили, да је 1исус Христос до душе Бог, но да је мањи од Оца по Божаству, суштности и слави: да није вјечан него да му бићу има почетка, да је створен из нишга прије свију осталих створења, и да се је начинио Богом не по ирироди Својој, не по томе, као што смо горе видјели ? што се је родио од Бога Оца, но то благодати, по вољи Оца небесиога, и отуда да Он није Бог у правом смислу (Арије). Али су та мњења оци цркве, искупивши се на речене саборе, осудили, као мњења лажна, и као прије незнабожачка него хришћанска, и унијели су (с отог што су лажни учитељи говорили, а) да је Христос, не будући Бог, створен, а не рођен, б) да као створен, није јединосуштан т. ј. раван Оцу) ријечи „рождена, несотворена, единосуштна Отцу, а изражујући њима оно исто