Školski list

371

може за њих држати учитеља, а када би така деда шила у комуналну школу, гтрије но што су србску школу учила, онда им је у опасности народност, с' 'Гога мисли, да би ваљало, да свештеници у таким месгима у својим слободним часима школу држе. Свештеник Михаљџић држи, да ће се о српским школама повести реч на народном сабору, с' тога ваља, да се ослонимо на сабор; он ће најбоље означити наш положај према комуналној школи. Пошто су још некоје ситније приметбе учињене збор је мишљења: да комуналне школе несу целисходне за србски народ у УгарскоЈ. Чл. 15. При крају већања о комуналним школама дође у средину збора окружни унравитељ школа пречасни господин протопресвитер Јован Миликшић и у пратњи његовој парох св.андрејски г. Римски; и заузе као окружни школ. надзорник место председника збора. Чл. 16. Председник износи пред збор четврто питање: 1. Како и којим начином могле би се школске библиотке увести ? Учитељ Берић узима реч и вели: да су школске библиотееке од преке потребе, с' тога ваља да учитељ држи у то име о Св. Савви говори сходну беседу и да позове народ на прилагање; даље вели, могла би се при богатим укопима определити нека свота на школ. библиотеку ; богатије обштине могле би одређивати годишњу ттомоћ; даље би се могла и од оних, којп узимају књиге на читање, узимати иека мала свота (такса); препоручује даље давање с^ла и вечерњих забава у то име. Свештеник Мађаревић мисли, да би ваљало заводити певачка друштва, која би појала у цркви и том приликом би се могао носити тас у корист школ. библиотеке. Учитељ Чупић побија предговорника јер би то био далеки пут, он је за подизање читаонице. Свештеник Римски жели, да се уведу школ, библиотеке већ с, тога, што су деца, која иду у школу врло оскудно снабдевена са потребним им књигама. Свештеник Михалџић вије за ношење тасова у то име, јер тасови и онако одбијају народ од цркве, с' тога држи, да би се цркв. одбори могли око тога заузети, те н. пр. приход од продатих столова на библиотеку обратити. Свештеник Бољарвћ одобрава поменуте начине и додаје