Školski list
— 57 —
школу, ш'1'0 је овај разуме се драговољно урадио. Како нам се јавља, закључио је патронат, да од школског савета иште истрагу против управе. (Противу школскога закона у Аустрији), који је одузео школама верозаконски значај, ноднели су епископи римске цркве у Чешкој министарству просвете у Бечу меморандум, у ком захтевају, да се вероисиоведне школе опет успостанове. У њему се особито наглашује, да школе не ноказују правог напредка, одкако су се оделиле од дркве и ноетале безверске. Ако се не понрави стање народних школа у том погледу, биће чешки енисконат принуђен, да одкаже свако саучествовање при извађању школског закона; он ће морати да забрани подручном свеКенству учествовање у школским одборима, а своје ће верме нажљивима учинити на свету дужност хришћанског васпитања деце и опоменуће их, да се чувају заразе, која их може снаћи у безверским школама. — У свези с'тим стоји предлог посланика кнеза А. Лихтенштајна, што га је поднео царевинском вјећу у Бечу. Исти захтева, да се постојећи школски закони иодвргну темељитој ревизији и да се нарочито обзир узме на верозаконске и иародносне потребе становииштва. (Из Ст. Паланке.) Откад се пре неколко месеци збише промене у чланству школскога одбора и управи шкодској може Паланка казати, да је за њу настало срећније и напредније доба живота; јер ти нови чланови одмах по својој успостави иостараше се, да јадно стање наших школа поправе. У Паланци постоје 1 женска и 3 мушке школе са 600 деце. Над мушком су 3 учитеља, од којих учитељ I. р. више од 40 год. учитељује са 140—50 деце, други у П. р. иак једва је кад имао нешто више деце од 30, а трећи је богме у III. и IV. разреду и са 10—12 деце задовољан био, дочим је учитељица сама са 14050 деце у 4 разреда радила, а остала деца седеше дома. Из овога се види, да учитељ I. р. с једне стране због старог начина учења неје могао напредак н успех иигда нок азати! јер свако је дете морало бар 2—3 а мало пеуредниј е и по више година чамити, чекајући на снособност за прелаз у старији разред. Крај ваког стања може се замислити, колико је муке и труда стало учитељицу, која је једина са 4 разреда руковала, особито ако је хтела и желела, да покаже већи напр едак и успех ! Школски одбор, у ком су нрваци Никола Стојаковић, унравитељ школа, и Марко Марцикић, у споразуму са учитељОким збором, паралелиса I. р. са оделом А и Б ; и то у одео А