Školski list

— 263 —

Топаловића и Цеа. Ово све - због тог наводим, да покажем, да сваки онај нринравник, који се кроз три године овој лепој вештини љубављу и вољом ода, може да буде способан, да наставља децу у хармоничном нојању и невању у два гласа, а ако му околности допуштају и певачки кор да склопи. Већ од више учитеља, који су сомборску препарандију свршили, добио сам ту радосну вест, да су основали певачку дружину и да су неваче за доста кратко време литургију од Станковића у 4 гласа научили, а на више места прпређивали су и беседе и села. То ме побуђује да у кратко коровође обавестим, на који начин треба при учерву кора да ноетунају. Коровођа, који хоће какав кор са певачима да научи, мора нрво сам коректно да проучи песму, особито она потежа места у песми. Он ће најпре текст несме пажљиво да прочита и нромислиће, какав .је садржај, јер текст има велик уплив на несму и њен темпо (покрет). Тако н. пр. текст збора „Падајте браћо" и „У бој" не може се певати мирно, него живо, ватрено, са одушевљењем, текст других несама опет захтева, да се певају мирно и свечано. Код песама за децу од Топаловића захтева текст прве песме „Завет", да се пева мирно свечано, а на против „Хеј ковачу" живо и ватрено. Тако би могао још више нримера да наводим за нотврду оном, што напред рекох. Кад коровођа зна садржај песме, онда нека за себе означи сва тежа места и нека певаче на иста уиозори, даље нека пази, где је означено: 1ч>г1;е, ргапо, сгезсеп(1о, с!есге8сепс1о, гНаг^агнЈо и т. д. Ови знаци играју како у свирци тако и у певању велику улогу. И најлепша несма, кад се пева без обзира на све знаке, не иостигне онаки утисак, као мање лена кад се коректно отпева. Нри певању мора коровођа особито на то да пази, да иевачи једнако дах узимају, и то код паузе, тачке, занете и иред сваким дугачким тоном, Речи се несмеју прекидати, него заједно спајати. При учењу кора мора коровођа ирво са тенорима да почне. Њих ће упозоравати на она места, која погрешно иевају, и дотле ће их учити, док без ногрешке не невају. Тако исто мора постунати и са осталим гласовима. Ако гласови нису једнаки т. ј. ако који од певача лакше учи, а други опет теже, олакшаће себи коровођа посао тим, што ће прво учити кор са слабијим певачима, и тек после позваће и добре певаче. Означив овде само неколико најглавнијих тачака, на које мора коровођа да пази, завршујем жељом да се још више гг. учитеља одаду неговаљу ове лене вештине и да што више са своје стране доприносе развијању музикалног укуса. Д. Блгжзк.