Školski list
— 372 —
У трећем и четвртом разреду и у вишим разредима народне школе, предузима се нисање но казивању сваки дан, а осим тога овде се већ ностепено покушавају вештбања у писменим саставцима. 8а учење иисања н за вештбањеу писан,у слунсе пам ова нравлла: 1. Ко хоће другог да научи лено, правилно и разговетно да пише, тај треба пре свега сам да чисто, разговетш, и лепо пиЈне. С' тога с; од сваког народног учитеља захтева, да чисто, разг( ветно и лепо нише и то по правилима краснописа п без правопксних погрешака. 2. Учитељ строго мора пазити, да деца имају добру опрему за писање, да сви ученици имају излипиране таблице, зарезапе писаљке и оловке, а уз то ученици другог и свију виших разреда, да имају излиниране прописе па доброј хартији, добро мастило и неро. У колико би се гушчија пера у школи уш.требљавала, учитељ треба да их зна зарезати и да старију децу научи пера резати. За писање у повије доба најобичније се унотребљују гвоздена нера; та треба да су опружна и не врло тврда и треба их чисто држати и од хрђе чувати. — Најбоље је да сви ученици имају једнаке проиисе. Ученици I. разреда не треба инкако да пишу иером и мастилом, него писаљком на каменитим таблицама; па и у старијим разредима за уштсдити хартију и сачувати руке и хаљине дечије у чистоти, имају се деца чеето вештбати у писању са нисаљком на таблицама. Учење писања са латиницом, као и нисање мађарско у старијим разредима има се такође с' почетка на таблицама предузимати. Преиисивање за тихо вештбање у школи, на и с шо иисање ио казивању, може се предузимати на таблицама, па тек попгго се задатак поправи, може се у пронис на чисто и безпогрешно уводити. 3. Учитељ има брижљиво око тога настојавати, да ученици при писању лепо седе, и да перо држе, како ваља. Ово је нужно, како за одржавање здравља дечијег, тако и за лепо писање. Шго се тиче правилног седења при пиеању, деца требада седе усправљено а нипошто им се несме донустити да се прсима на п.чочу од скамије нагибају и да се главом јако сагибају, јер тим се кваре прси, грби се вртењача, и слаби и дечији вид. Правилна даљина за гледање нри нисању јесте 35-цм. Притом ноге детање ваља да су на патосу, и то иредњи делови стопале ваља да су већма размакнути него стражњи. Где нема дашчаног натоса, ту треба да се у свакој школи на доњој грађи од скамије налази ношира даска, на коју ученик ногом стане. Ниношто се несме допустити, да ученик једну ногу на другој држи. Кад деца нишу ирва три прста десне руке треба да држе и међу њима писаљку, али перо да држе тако, да држаљица од иера, кад би се нродужила управо би нод иазухом угао чинила. Никако се несме допустити, да ученици при писању прсте скврче. Лева рука треба да придржава долњи део таблице или папира на коме се иише, али се нисар телом никако несме наслањати на ту руку. На све ово мораучитељ строго иазити не само с почетка код мале деце, него једнако докгод деца иду у школу и кадгод иишу. Ако се нађе које дете, да због какве телесне мане неможе дееном руком да пише, донуститИ му ваља, да левом пише.