Školski list
— 30 —
електричној изложби у Паризу од прошле године могле у телеФОнској соби ди слушају представе у великој оиери и у ТНеаЈге &апда18. Још је покушавано, да се са обичним телегра®ом (морзеовим) и телеФоном на истој жици у исто доба ради и тако се већ унотребљује телеФон у Енглеској у жељезничкој служби. Он се споји са жидом, која служи за давање сигнала и у исто доба, кад се чује звоно, које јавља одлазак, чује се и жагор, који проузрокује одлазак влака на удаљеној станици. Интересантна је употреба теле®она у новинарској служби, којаЈе нокушана у штампарији новина „Тајмс" у Лондону. Тамо се уиотребљује телеФон, да у лист уђу потпуни извештајн о еедницама нарламента, који су пре могл.ч бити нотпуно саопштени само до 1 сата ноћу, а после до 2 сата само у изводу, да би новине могле да буду још на време готове за новинарске влакове, који у северну Енглеску и Б1котску одлазе у 5 сати у јутру. Велика помоћ у том правцу су дакако и машине за слагање у штампарији „Тајмса", које су од десетак година непрекидно усавршаване. Помоћу истих могу да се сложе из рукописа око 100 врста за сат, а кад се рукоиис слагачу диктира, скоро двапут толико. Из тог узрока диктирају се телеграФске депеше, које стижу из Париза, Беча и Берлина, слагачима „Тајмса." Употреба телеФона нак састоји се у том, да ренортери „Тајмса" непосредно из парламента диктирају на теле®он слагачима, док ови раде. У осталом има слагач такођер телеФон за викање, да му се оиетује која реч, коју није разумео и др. и звонце, да да сигнал, кад је која реченица готова. Тако сад могу да излазе у „Тајмсу" потпуни извештаји из парламента. Жице за тегеФзнско проводење намештају се увек горе над земљом; још наје пошло за руком, да се исте на који год прост начин нроведу испод земље, а да се речи могу још разумети. То је велика мана, али није искључена нада, да ће дух људски и њу пре или после да одклони.
ШКОЛСКЕ ВЕСТИ. (Сарајево .) На основу званичних података од г. 1878 и 1879. доноси „Требевић" овај статистички преглед: Укуини број школа у Босни и Херцеговини износи 646 и то: мухамеданских 535, нравославних 57 и римокатоличких 54. Укупни број учитеља износи 684 и то: мухамеданских 550, православних 78 и римокатоличких 56. Укупни број учеће се деце износи 29191 и то: мухамеданске 23308, православне 3558 и римокатоличке 2325; уз то ваља додати још 260 јеврејске деце и онда има свега ученика и ученица 29,451. У мухамеданским школама не учи се ништа друго него само коран, не могу се дакле рачунати у б рој Фактич них школа. Од срнских и римокатоличких школа одговарају када се благо оцене својој школској задаћи само оне у градовима, а таких има 37. Узев у обзир све иобројане школе ипак немају 4854 села никакве школе. Зе _ маљска влада за Босну и Херцеговину подигла је за ове три године 40 школа и све су још у свом зачетку.