Školski list
_ 44 —
учила; нужпе мапе, глобусе; цртежне прегледалице, све до сад гнтамнане мађарско српске букварове и читанке. Све школе имају нуждан намештај а две новоотворене гаколе имају скамије по новом нронису. Напротив, велики је недостатак јога што школске дворане ових нових школа неодговарају закону школском, јога су у приватним кућама, али се све нужно спрема да се и томе одговори. — Материјално стање: Чуругапе срп. општинске школе имају 150 јутара игколске земље, гато доноси да 2000 ф. годишње, даље „школски фонд " од 9000 ф ., што доноси 720 ф . камате, Сггеиг&пс! 12.000 ф . кога је камата уступљена гаколама и доноси 960 ф. гаколарина 10% 110 иорезној Фор. која доноси 1500 ®р. годишњс; али све осим земљиног прихода неуредно утиче у касу, јер ошитина ирво порезу на своје — општинске — дације живо утерива, те нема каде школске, као обично школскО је последње, и тешко би школи и учитељима било да није школске земље. Осим пет здања у којима су гаколе има јога једно које носи 300 ®р. кирије. Дакле свега прихода 3480 Фр. — Расход; на пет учитеља 1940 ®р. (!), нослужитељима гаколским 150 ®р. огрева и дрва шиолама и учитељима 350 Фр., на репарацију шк. здања 400 ®р., иорезе 264 ф . камате за зајам од 7000 ф . 490 ®р., на библиотеку и књиге сиромаганој деци 100 Фр., рачуновођски трошкови 150 Фр. — свега 3940 Фр. По овоме приход би надмашио расход, али због неуредног утеривања камата једва се на крај излази. Од „ђачког Фонда", који је основан 1866. по светосавском водоосвећењу у школи — што сваке године од то доба бива — када свегатеник ил учитељ ^бори коју сходну просветитељу, а ђаци рецитују жиће светитеља и јога коју српску декламују, докле тутори купе од присутних прилоге: набављено је од једног дела камате истога Фонда три нара хаљина најсиромашнијим а добрим ученицима и На бадњи дан подељено. Ово ће се од сада сваке године чинити, али с јесени. Што се тиче местног стручног надзора, тога јога нема амо, ни управитеља као у вероисповедпим српским, ни равнајућег учитеља као у комуналним гаколама. Учитељи свесни свога позива, савесно и дсговорно врше своју дужност. Одборници их кадгод иоходе; једаред нред избор земаљског посланика срезка власт, а нре тога жупанијски шк. иоднадзорник. Заврп-ујући овај извештај сетих се на заузимање гд. Стојадиновића баванишког учитеља, да изда шематизам школа и учитеља српских. Његово писање и мољакање, да му нека браћа из евоје околине нужне податке побележе и ношљу остаде узалуд, те мораде престати од своје по учитељство корисне намере. Како ли би нам нуждан био шематизам, да се боље и тачније познајемо, а и наше српске општине и њихово заузимање и надтицање за гаколу и за просвету да чистије знамо. Мислим, да би ову празнину могла гг. протопресвитери српски испунити, и то приликом својих окружних црквених визитација, на би овом листу могли слати, ма то и сваке друге ил треће годиае чинчли. —
КМЖШИ ПРИКДЗИ. 3. Познавање домовине и света или отачаственица. Удесио Пет. М. Никетић. Београд 1881. 8° с. 56. Цена ио динара.