Školski list

— 356 —

ћамо ми с једне стране лице своје, с друге стране пак оне нам дају озбиљну опомену, да обратимо велику пажњу к облагорођавању срца дечијега, да негујемо за рана још у детету красну врлину саосећања, ка којој Срби имају више склоности, него икоји други народ. С тога се учитељима и родитељима, којима су ове врсте намењене, не може довољно напрепоручивати, да свуда благим поступањем и спроћу људи и спроћу животиња деци предњаче, да их од рђавих навика одучавају; само тим начином ће васпитати честите и моралне људе, који ће добротворним радом својим угађати Богу, а користити своме народу и свему човечанству. УЧИТЕЉ И УЧИТЕМЦА У ЗДЈЕДНИЧКОМ БРДКУ. Да ли је цељи и ирироди сходно, да ли је иробитачно да женскиње у опће учитељске дужности обнагна — раеправљено је већ у овом цењеном листу. Новнја организација школства прокрчила је пута на свима крајевима образована света] и женскињу, те му уступила место да дела на њиви народњег образовања, раме уз раме са мушкињем. Такова организација најђзећма одговара начелима, по којима се врши васпитање на родитељском дому; она је свела и дотерала рад школски у ираау, у природну колотечину, те се је отуда и нддати берићету. Је ли учитељ у школи то, што отац у породици; онда је учитељица онет оно што мати на дому. Ео је бодрим оком проматрао младеж у детињском пак и у младићском добу, могао се ув.ерити да деца без оца или без мајке једва да су онако однегована као остала, њихово је васпитање мање више једнострано; та отац никако не могаше да замени мајку, нити мајка оца! Са свим је дакле оправдано што се женскињу отварају школска врата, па баш и у свим разредима мушке школе. Признаје ли се женскињу сиособност за учитељевање, онда ће та сиособност знатне окрепе наћи у браку са мужем учитељем. Васпитачки и наставнички њихов рад знатно ће поснешити овакав брак. А како и неби, кад је ту потпуно споразумљење, међусобно помагање, саветовање, драговољно застуиање у случају болести, једном речи: Ту је гаранција за потпуни склад и хармонију између обојих — колико нужно, толико важно и моћно сретство за успешни наставно-васпитачки рад. Док је овај склад, поникав из заједничког брачног живота, постигнут истинским и својским обостраним заузимањем брачног иара, дотле се труде школски закони и школске власти да тај склад међу учитељима једне те исте школе ироизведу вештачким начином, те на ту цељ именују равнајуће или управљајуће учитеље. Зарад свога стручног усавршавања, зарад свога даљеобразовања, држе учитељи једне те исте школе своје месечне конФеренције — код учитељског брачног пара конФерише се сваки боговетни дан. Учитељу је много до угледа стало, „оде ли углед — оде све", а у оваком браку истичу