Školski list
дана. Говорише већином чланови опозиције, па и ако је пала гдекоја добра и умесна реч и предлог, ипак се слабо види, да посланици имају ираву представу о задатку пхколе уопште и нарочито школе у Угарској. У -буџет за народне школе уђоше иначе 40.000 ф . више но досада. Посланик Видовић тужио се, да се никако не види, да основна школа наиредује. Већ је неколико година како је као зачамила. Он мисли да је томе узрок материјална невоља, од које сав народ пати, и наставни план, који је исти и за сеоске и за варошке школе. На селу мора један учитељ да наставља у шест разреда, по варошима се налази за сваки разред ио један учитељ. Како би ту било могуће, да се постигне један и исти успех? По његову мнењу ваља да се за села постави особити наставни план, што му је донекле и министар за јавну наставу у свом одговору одобрио. Још је ВидовиК поменуо, како веома смета напредовању школе, што су учитељи рђаво наилаћени, па и закон за мировину оптеретио их је теретним плаћањима. На то је министар одговорио, да ће се можда г. 1885. моћи закон о мировини у корисг учитеља да измене, јер ће се тада видети, колики је мировински фонд. Више говорника наглашавали су потребу, да се у основној школи поклања већа пажња земљоделској настави. Тако је Бенедикт Тендеч предлагао, да министар распише награду од 5000 ф . за читанку, коју би написали најваљанији педагошки и економски капацитети. У тој читанци требали би да се налазе добри савети за земљораднике и раеумна правила, како се ваља владати у свима приликама у животу. Лудвиг Тургоњи захтевао је, да се већа пажња посвети обртничкој настави, а и за наставу женскиња требала би држава веће жртве да приноси, а не да им високом школарином затвара врата од школе Ето у пештанској државној вишој девојачкој школи износи школарина скоро 90 Форината. Како онда могу у ту школу да шаљу своје кћери сиромашнији родитељи, па и они из средње класе, којима би то било најнужније и зар је онда чудо, што су од 378 ученица те школе 234 Јеврејкиње? Хелфи је корео министра, што се налазе још читави предели, који су без народне школе, а ВидоеиИ је захтевао, да се само тамо о државном трошку подижу основне школе, где школе уопште нема, а не тамо, где ова или она конФесија има већ