Školski list
__ 41 —
Чиет доходак од тога дела, 2000 рубаља, намењен је био школама именованога среза. Даљих 4000 рубаља добивени су од иродаје КорФовог списа „Руководство к обученију грамотје (чатања) но звуковој методје," које је од г. 1867. доживело шест издања и распрострто је у 70,000 примерака. Брошура та од једнога табака имала је огроман успех, и ако не беше на нрво ви најбоље дело те врсте у Руеији. КорФову књигу „Рускаја началнаја школа," издану већ у 32.000 примерака, оценио је г. 1873. петроградскп Комитет Грамотности*) овако: „Рускаја началнаја школа је у нашој недагошкој литератури једини спис, који износи општа нравила педагошка и методичка, као и упутство за ваљано уређење сеоске школе но спољашњој страни, и то сасвим недагошки. Не може се потанко изнети богати садржај целе књиге, јер сам попис иитања, за народну школу од највеће важности, на која спис одговара, заузима пуних 13 страна. У нрилозима се налазе планови здања, узорци школских табела, расиоред часова, каталози књига и помоћних средстава при настави, потанка упутства, како да се наставља у појединим предметима и т. д. Неће бити заиста у Русији добре школе, која иеби имала тај спис у својој књижници, неће бити ваљанога народног учитеља ни члана земства. који школство уважава, а да не чита марљиво ту књигу.* Прва глава говори о условима за подизање школе, друга о томе, шта смета напредку школе, трећа о ирограму школа народних, четврта о запту, пета о учењу читања, рачуна, наочигледне наставе, цртања, природних наука, верозакона, иевања, заната, где се наводи начин наставе за одрасле и странце, шеста глава је посвећена школском надзору. О школском надзору поново је писао овај искусни педагог г. 1881. у месечнику „Народнаја Школа" где вели : „Носета надзорпикова не треба у школи да се сматра, као што се сматра, т. ј. да на њу гледају учитељ и ђаци застрашено, као да чиновник долази, који има да истражује престуне и да казни кривце. Да такав уплив ностоји показује речито нобледело лице учитељево, кад долази иншпектор, на ког пак ни ђаци не могу да иогледају поверљиво. Посета надзорникова треба да буде за сеоску школу светац, посета пријатеља, који доноси у заборављен крај зрачак светлоети и тоилоте." — „Не само надзорника, који децу воли ("а да их не воли, неби му било места у школи), него и онога, који се труди да иотанко сазна нотребе школе, сматраће учитељ и омладина за нријатеља и з^важаваће га." „Други извор за ауторитет надзорников треба да буде његово знање, таково иознавање школских одношаја, које би га одмах зближило с учитељем и ђацима." — „Где нема учитељ уредне спреме, или где је уснех у пеком нредмету недовољан, ту ваља сам надзорник практично да покаже, како има да се учи. Али ипак не смеју ђаци да примете, да су та упућивања у ствари настављање учитеља." — „Испит надзорников нека је учитељу узор, како треба нитања да ставља, како наставу да
*) В. о томе бр. 3. и 4. „Шкодскога Диста' 1 од прошле године. У.)