Školski list

— 43 -

Нека се дакле учитељи себе и деце ради тачно држе наредбе ветрења соба и изводења деце на поље и терања на оно што јаче предисање и гимнастичке игре; ако ли на то не држе, они су непријатељи и злотвори себи и деци, јер шта најпосле вреди и најбоље учење њихово, кад се онамо даве деца у оном најгрђе зараженом ваздуху! а што је учење лоше, то све више вреди оно У 4 сата што деца нроведу на пољу на чистом свежем ваздуху. 0 СШ&У И СТОЈА&У У ШКОЛИ. О овом је било преднрошлих година по свима европским здравственим и школским листовима и одвише говора, како је свако нодуже седење за децу шкодљиво, и резултат оних говора и навода је то : да и поред онога, што деца свакога сата има да изађу из школе на поље, да на пољу по коју гимнастичку игру одиграју, опет је по здравље њихово много пробитачније, кад и за оно 3 / 4 сваког сата по који ред на часак устану и постоје па опет седну, него да непрекидно седе. Па тако данас сви вештији учитеља раде и имају с децом углављена стална ирав ала тако, да деца знају, кад треба да устају и колико да постоје. У том се иште најглавније ово: да сва деца стоје док невају и поје, па макар то и до 20 минута трајало, Ово је за то, што су плућа слободнија кад човек стоји, него кад седи, па слободније се и шире, те и ленши глас буде. Као што се деца седећи не моле Богу, него стојећи, и као што ни један ђак прозван и гштан у школи неодговара седећи, него стојећи, тако је још нужније, да сви стоје кад год певају ил поје. Има учитеља, па и сваку другу прилику употребе, да им деца на часак устану и иостоје, тако: кад задају деци задаћу за писање, деца устану и стојећи саслушају; тако и кад задају задаћу за рачун, деца стојећи саслушају; и кад год шта наређују, деца стојећи слушају. Има па деца стоје, и кад их учитељ учи шта на изуст. Тако и иосле свчког писања, па ако је то само 10—15 минута трајало, дигну децу да на часак постоје; још и увек, кад год опази учитељ, да му деца пажњом клону, задремају, одмах их позове да два трипут једно задругим устану и седну и опет устану и седну ; то их освежи за учење и пажњу боље него викање и друга сретства, а разуме се по себи, да то устајање и седање треба да се сврши што тише, да се ни најмање прашине не дигне, нити икакве лупе начини. ИЗВЕШТАЈ о раду поджупанијске учитељске скупштине вировитичке. (Продужење ) Та резолуција са својима алинејама бијаше нуз исправак г. нредседника примљена, који код тачке а) израз ,,зрела" са „душевно и телесно способна" деца замењује.