Školski list

— 183 —

ЗАПТ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ С ЈЕДНИМ УЧИТШШ. — За хга,гра,дз^. (Свршетак.) Каква има да буде настава, то сам изтакао код својства наставе, а овђе ћу се још само дотакнути ових питања: Ако је настава акроаматична, има се настојати, да је иредавање зачињено згоднима питањима, на која ће дједа предавање поновити и бољз сватити. Кад учитељ дугачко предавање држи, задријемају дјеца и бадава се напире, да јих на пазљивост присили. Она су његовога предавања сита и уморена. Згодним и честим питањима одржава се дјечпја позорност и душевна чилост. Дух се мора забављати, побуђивати, заинтересовати, ако желимо, да не заспи. Ако је сократички метод, поставп се најпре језгровито, кратко и разумљиво нитање, пак се дјеца прегледају, те се нрозове оно, које учитељ хоће. Овђе се обзир узме особито на ону дјецу, која би непазљива била, да јим се докаже, како се на њих пази. Кад би учитељ најпре ирозвао дјете, пак онда питање стављао, дао би својим ученицима доста прилике, да мисле на игру и забаву. Не треба увијек ону дјецу нрозивати, која се пријављују, него и сусталице, немарњаке и безбрижнике, да се и они мало потруде, иначе ће бадава у школу долазити. Ове трсба особито на оку имати и сваком згодом поћерати да пазе и да уче. Треба се чувати оне изреке: „Оног коња ваља шибати, који добро вози." Неугодно је чути, кад дјеца дигну прстиће па вичу: ја знам! То се несмије допустити, доста да даде знак дизањем десне руке, а не гиасок. Питати треба дакле на прескок, то јест преко реда, да ни једно дијете незна, хоће л' прозвано бити или неће. И редом се може питати, ал само код понављања и кад су дјеца добро расположена те сва пазе. Ради слабијих нужно је и више пута редом питати. На питање одговара само прозвани и то гласпо гледајућ питача, и мирно стојећи. Рркпо је и неразумљиво, кад впше дјеце надвикујућ се одговара. Одговор нек је тако гласан, да га добро чујемо и разумијемо. Није лијепо, кад ученик одвише јако виче. Учитељ још у првом разреду има дјецу привикнути, да у подпуним речепицама одговарају, само у IV. разреду може понављање питања изостати. Приликом читања имају дјеца добро пазити. Читање на прескок такође је добро, и ово зачнњају нитања. Читатп се