Školski list
— 66 —
31ПИСНИК друге седиице румске иоджуианпјске учитељске скупштине држаие у Руми 7. Сеитембера 1885. г. носле подне. Присутни : Кр. жупанијски школски надзорник поглавити г. Димитрије Вурдел.а и сво присутно учитељство поджупаније румске и трговишта Руме. Председник отворивши седницу у 3 сахата иосле иодне подели реч г. Мити Нешковићу учитељу павловачком. 3'оворник вели : да му је мило, што се у скупштини гледе ручног рада у основној школи два противна мнења појавила — јер се тако долази лакше до истине! Напомиње: да се код нас није органички развијало то нитање с тога, што смо подаље од огњишта, где се то питање родило и остваравало. 1'ад и успех не могосмо видети, а и сами они, који то питање препоручују, веле: да је то проблем! Наномиње Песталоцијеве речи: даје учење без вечбања и умења, права несрећа по човечанство ; јер, да се тако образује само по човека! Фребл је то начело примио и остварио.— Говори о шведској, како се тамо замислила и увела школа за мушки ручнирад; напомиње, да тамо има две врсте такових школа, те тумачи њихову организацију. — То кретање са севера заинтересовало је и друге државе на и нашу Аустро-Угареку. Немачки се недагози изјавише у гдавном : „да се основна школа не сме обзирати на сталеж, на занате, него да има спремити земљиште за опште образовање, за будући живот"! Наставом превлађује Формална цељ образовања, а та мора и у ручном раду да превлада. У погледу тога, шта да се унесе у основну школу из ручних радова, има два мишлења; једно је зато: да се ради зарад рада т. ј. да се бира само оно, што се може спојити као допуна обичној настави —дакле, као образовно средство! Друго је мишлење то: да се са основном школом сноје праве радионице, као непосредна спрема за занате. Говорник се изјављује за прво мишлење обележавајући своје становиште тиме, да је апсолутно противан увађању правих стручних радионица у основној школи; пристаје уз то, да ручан рад као и у Фребловом заводу послужи само као средство у свези с осталим нредметима. На основу тога образлолсења предлаже скупштини следеће резолуције на усвајање: 1. Ручнз рад но мушким основним школама треба сматрати само као образовно средство, као органичку допуну школске наставе, обрађену према општим дидактичко методичким начелима. 2. Основна школа, ступивши у свезу са Фребловом установом, прима из ове нужни део ручних радова. 3. За ниже разреде из ручних радова предузимаће се: нлетење и слагање хартије у разне облике; избадање, прошивање и изрезивање сходних Фигура у мекој и крутој хартији. Све ово да нослужи само као допуна зорној обуци.