Školski list
САМОРАД&А ПРИ НЛСТАВИ. СОЕрихетга^с.) Ваљап учитељ зиа, да није доста само саопштавати деци звања, него мора се побуђивати дух дечији да ради Као што смо рекли, свагси предмет треба да дух образује. За то нека се учитељ брине, да ученик што више сам ради како за време учеља, тако и носле тога; нека унути дете, да не говорв све баш његове речи, него нека говори својим речима, нека дете само размшпља, расуђује, иресуђује и закључује. Ако се то не постигне, онда је кривица учитељева. Уђите у хпколу, па ако деца знају неки прочитаи предмет својим речима репродуковати и за себе науку из тог предмета извадити, то је одмах најбољи знак, дз у тој шкоди деца се вежбају у саморадњи. Где год је м- гуће, иека се тражи од деце, да сама. раде. Пуштајмо их из ћутања и слушања на поље рада, јер то ће нијвећма наставу нндићи и унипредити. Сваки онај, који држи, да наставина задаћа није да буди саморадњу у ученика, него само да јој приопштава знања, тај нема ни појма о задатку шк<>ле и њене наставе Свестан учитељ, који нознаје свмјства и развој душе човечије, стараће се, да изнађе пут и начин, који води саморадњи и трудиће се да прчволе дете, да рант не само у шк<>ли, него и код куће. Јесг, није доста да деца само у шк^л • ра 1е, него и код куће. Истина, да тражимо, да деца и код куће треба да раде, али т<> желимо да буде у што м гуће мањој мери. Много нека се ради у школи, а мало код куће И ми смо по ов<>м« иротивни кућним (домаћим) задаћама Деца — душсвчо и телесно у школи уморена — кад код куће морај у да раде ј<>ш и неке задаће, са свим их убију. Деца нека се код куће играју и чиме прибављају себи снаге за будући рад у школи; нека размишљају о ономе, што је у школи рађено ; нека посматрају предмете и највише нека мало што-шта прочитају и понављају, па то је доста. Све осгало нека припадне школи. Ми учктељи баш смо неправични и себични! Једва чекамо да се после школе мало одморимо, а овамо од сироте деце тражимо, да нам за оно неколико часова одмора израђују задаће. које требају времена и размишљања. Ни пошто немојмо тако радити! Пустимо децу, нека се код куће одморају, а у школи нека раде ! Мени се чини да само немарни учитељи задају до-