Školski list

— 45 —

прије; В. колико их је које вјере; 4. колико их је иолазило школу уредно или неуредно; 5. колико их је добило који оићи ред, изи остало без реда ; 6. колико је израђено задаћа у коме разреду из земаљског језика, рачуна и њемачког језика; 7. што св радило у школ. врту, у пчеларству и свиларству; 8. колико је дјеце боловало и од којијех болести; 9. да ли је школа доста снабдевена књчгама и инијем учевнлјем и нисаћијем срегствима; 10. који је областни орган и када школу походио; 11. што разјашшује, примјећује, или предлаже и жели учитељ, односно управитељ школе. Од свију тијех тачака развићу и напретку овлјех школа од непроцијењиве је важности она нод бр. 11. Њојзи је остављена једна цијела страна тога исказа. Ту је учитељу дата могућност, да све своја жеље и предлоге, који се клоне напретку и нроцвјетању завода, коме је он предстојник и чији Жквот и потребе он сам најбоље осјећа и иознаје—да све то свијем својијем на и највишој земаљској обтсти најбољијем начином доставити може. Круна свега тога јесте то, што земаљска влада строго над тијем бдије, да се опажени недостатци отклањају као и у опште, да се умјестне жеље и предлози учитеља у дјело приводе. Као што се по овоме већ судити да, државна се управа пажљиво стара, да њене школе буду тачно и потпуно снабдјевене свијем наставнијем потребама. Неочекује се ту,—да можда општиие набаве сва нужна наставна сретства за своје школе; многе су школе добиле од земаљске владе красне подпуне колекције, многе пак више појединијех комада учевнијех сретстава, што се сваке године међу школе по мало раздјељује. Осим тога дају се многијем школама и своте но 100, 50 и 30 ®ор. за набаву учевнијех сретстава. Ако до сад и није нормиран какав принос за мјестне школ. библиотеке, то се државна управа ипак и о њима стара и раздаје сваке године свијем својијем школама безнлатно по неколико књига, у чему се особито иази на нривредну и недагогијску струку. Ове године добиле су школе три књиге: „Роиспјк и §озро<1аг81;уи 1 „Рјеуапка 0(1 Ег. Кићаса" 1 „ТЈс11е]ј и §!гоН о<1 М. Уикоудса." Намиривање дјеце књигама и разнијем прописима и т. д. красно је удешено и осигурано. Земаљска влада дала је приредита врло јеФтине и ваљане теке за дјецу, да их јеФтинмјијех ваљда ниђе нема ; 100 комада задаћница, рачун. вјежбаница и прописа са по 10 листова овећег Формата етоје само по 2 ф . 25 и. Већ у Јунију иоднашају школе котарскијем областима исказе о потреби књига за будућу школ. годину. Ту се назначи број књига уз наплату као и без наилате за сиромашну дјецу. Наручене књиге добију се увијек за времена путем котар. области. Школа раздијели књиге и сабере од дјеце дотичне своте, ако су их донијела, а отпреми то са исказом о свему котар. областа. Ова онда од родитеља, који могу да плате ишћера припадајуће своте, а нрема потреби опрашта од плаћања. У оиће је ту главна ствар, да ни пошто ни једно дијете не остане без нужнијех књига. Школе могу истијем тијем путем и начином да набаве својој ђеци и нужне теке; но осим тога дозвољена је и установа новлаштенијех препродавалаца у сваком мјесту. (Наставиће се.)

с