Školski list
народној школи унозна земљом ('земљином површипом и љеним обликом), иовесница износи прилике и неприлике човечанства, црта узор-карактере а осуђује све оно, што је пречило развијање људства , природне науке упознају децу са природом, неговање чонечијег тела пружа деци науку о телу човечијем, како се оно чува, да не оболи, разумно вођење куће упућује нам женскиње на ред и чи-стоћу у кући. С погледом на то — ове су науке заиста од замашног значаја, за то морамо и наставу у тим предметима удешавати тако, да не би промашили њихов смер, кад су већ тако важни. Код сваког учења ове врсте нужно је, да се она ствар, о којој се говори и учи очнгледно представа и дотле посматра и испитује, да се сва чула детиња дотакну те ствари, да сва посматрања слију у једну целину и побуде разум на размишљање. Код учења земљописа потребно је, да деца упознају земљиН облик и њену површину. Ово се не може у природи показати, за то се земљин облик вештачким глобусом деци приказује, а поједине државе и покрајине картом, на којој су обележене у малом оне државе и земље, о којима се учи. Данас се почиње настава у земљопксу у народној школи од најближе околине дечије (места рођења) и синтетичним начином развија се на поједине срезове, жупаније, државе и најпосле достиже свој врхунац — континент (делове земље и мбра.) Учење повеснице ствар ]е тежа, дете може само прамањем и веровањем да дође до онога, што се у повесници износи, јер она се не да очигледно представити. Очигледно показиваље мора се овде заменити очигледним ириказом, другима речима: мораучитељ у овом случају вештим и живим приповедаљем у деци побудити пажњу, мора их својим нриповедањем занети т. ј. мора им догађај новеснички тако занимљиво приказати, да они створе и представе себи из приче саму ствар, као што се догодила. Тако ће деца гледати и чисто видети лица, која су догађај проузрочила. Начин, којим се повесница предаје, двојак је, један је биограФијски, а други прагматички. По биограФијском начину узима се једпа повесничка слика — као нредставник извесног времена (то је понајвише владалац), око те слике врзу се сви догађаји, који се за то време догодили. Прагматичан начин узима се у вишим школама, по томе начину пази се више на догађаје, у којима се спомињу личности као споредна ствар. За народне школе је биограФијски начин предавања повеснице много ближи од прагматичног. Повесница је ствар размишљања, за то би она имала више места у најстаријим разредима народних школа, грађанској школи, гимназији итд. (Свршиће се.)