Školski list
— 78 —
У место да се на боље окренуло у томе погледу, оно је сто пута горе, но што је било онда, кад су учитељи имали 160 ФО р. годишњу плату. Данас је скупоћа велика, а плата се смањује, укидају се квинквенали, одузима се земља, пензија се свела на минимум. Ја знам једну опћину, а има их и више, у којој има и млађих и старијих учитеља; основна плата је иста, старији имају квинквенал, имаће пензију, колика им буде последње године плата, а млађима остаје плата за сва времена иста, пензија је три стотине ф., но док дођу у пензију, а то је за четрдесет година, скупоћа ће бити још и већа, те ће спасти на то, да буду послужитељи код разних друштава. Дајте нам већу плату, постарајте се у случају ране смрти наше за нашу сирочад, а на част вам певзија, ми ћемо знати сами заштедити бољу пензију од те ваше. Ето : то је у кратко речено, што се тиче куће. Од учитеља се захтева, да познаје предмет, који предаје, да има место у потпуној власти, да му је дидактика, педагогија, психологија, логика потпуно позната. Да је образован човек, да се у друштву зна наћи, да је начитан, да се са сваким наметно разговорити може, иначе : какав ми је то учитељ, баш се с њиме не можеш ни о чем разговарати ? ! За све то треба учитељу и опет доста новаца и безрижан домаћи живот; јер може ли се учитељ латити изучавања којега предмета, кад му жена и деца гладују, или ако мисли на будућност деце своје ? Он ће узети књигу у руку, па ће можда и прочитати, али у души његовој не ће остати никаква трага ; јер његове мисли беху код деце његове. Учитељи по градовима могу се лакше даље образовати, ту су библиотеке, ту друштва; за ово последње треба опет новаца. А учитељи по селима — ти су баш ограничени на новине и књиге, а не знам : од куда им воваца ? Је ли право, да од деце своје откида, да му жена и деца гладују, а он да купује новине и књиге?! Ја не ћу да одговорим на то; јер несам рад, да вам натурујем своје мишљење. Даље образовање учитељу је врло потребно. Просвета иде у напред, а тек не може учитељ заостати ; заостане ли учитељ, то је заостала и школа и онда о напретку њену не може бити ни спомена.