Školski list
— 68 —
бар резултат. Многе ће рећи, да није могуће одржати дисциплину у једној школи, која је подијељена на више разреда, ни међу дјевојчице одрасле између публичних улица, обатељене од родитеља и оскудне добријех почетака, узрасле често у средини домаћих неслога. Истина је, да то баш и није лако, али ипак се може. Све зависи од почетка. Ако у почетку школе учитељица пропусти и за мало дисциплину, ако не предузме одмах у обзир њихову непослушност, њихове разговоре, онда је узалуд, дисциплина се ту не ће одржати никад више и у залуд ће и безплодна свака потреба и сила за таку школу бити. Најирви задатак нек буде свакој учитељици задобити љубав и поштовање дјеце. Кад ученице буду њу љубпле и поштовале, све ће учинити оно, што њу задовољава. Нек буде слатка, добра, умилна, љубезна, ма строга вазда у дисциплини, не пропустити нп најмању погрешку без обзира, која спада свој задаТш. Нек никад она не примора дјецу, да без мицања и окрећања за скамијом прибијене стоје; тијем начином би проузроковала велику штету оној сиротој малој дјеци, којој је нужно окрећање, живост, игре и живости тијела. Кад она осјети, да њихова интелигенција је уморена, нек нађе начина, да им зада какву прописану забаву, као игру, гимнастику, пјевање итд. Ако се у истој школи налази више разреда уједно, мора учитељица да пази, да сва дјеца у иослу буду и то удесити, да кад један разред гласно преслишаје, други да писмено радп, трећи нек врши ручни рад, тако да удеси, да један разред не узнемирује други. Наредиће она, да сваки разред при уласку и изласку у школи редом, без бруке и вике узму своје хаљине и ствари и из скамије по скамију у ред да одлазе. Дакле, моје добре друге, при учењу и науци, васнитању и добријем почетцима, које предајете вашим ученицама, придајте вазда особиту пажњу на оно, пгго одржава послушност, ред и дисциплину ! Без једне строге и тачне дисциплине настава би била на пропаст народу, без строге дисциплине школа би била пропаст науке, учитељица губи у залуд вријеме ту гдје пребива неред, на оно мјесто, гдје би морало бити наређено, заповјеђено и послушано. Ту се губи вријеме узалуд, ту се муче и казне дјеца. У такој школи дјеца постану зле ћуди и пакосног срца, доспије се с тијем нодизајући зли, неумилнн и неуреднн нараштај, с којег ће иостати не-