Školski list

— 94 —

У кр. Хрв. и Славонији као стручни надзор јест: кр. жупанијски и кр. земаљски школски надзорници. Школски надзор много, ако не и највише упливише на вољу и рад нар. учнтеља, од којег у главном зависи цео напредак у школи. Што се тиче жупанијски шк. надзорника, то ми је разуме се говорити о том у толико, у колико се исти надзор као сметња на шк. напредак односи; — а као свуд тако ми је и овде жупанија Сремска пред очима. Од нар. учитеља се иште све оно што човека краси и човеком чини. Он мора бити поштен, образован (интелигентан) добар педагог и вешт у својој струци; мора бити одушевљен за просвету и напредак народа: мора из убе"ђења и љубави према своме иозиву да образује новију генерацију, а тим уједно ради за напредак целога човечанства; у опште ; од њега се све иште, што је лепо, племенито и узвишено. Оваки би требао и морао сваки нар. учитељ да буде; но кад би сви таки били, онда неби ни требало надзора у школи ; али, кад знамо да ни сви други људи нису међу собом равни и једнаки, исто тако и нар. учитељи не могу сви једнаки бити. Све дакле ове врлине нису једнако код нар. учитељства укорењене и развијене; већ код једног мање, код другог више, један је вештији у своме раду, други тачнији, трећи марљивији и т. д. тек поуздано се може рећи; да сваки учитељ зна правац свога позива, те по својим природним способностима и ради. Све оно што неби једном или другом нар. учитељу достојало мора шк. надзорник имати. Код шк. надзорника морају све врлине подпуно савршене бити; а то је у главном и права разлика између нар. учитеља и школског надзорника, те по томе је школски надзорник највештији, најспособнији и у свим врлинама најсавршенији учитељ, или боље најстарији брат или отац свих подручних учитеља. Школски надзорник дужан је своју вишу спрему и способност у корист школе и њеног напредка употребити; те лепим саветима и упутством нар. учитеље исправљати и прави пут к бољем напредку им показати. Школски надзорник мора при прегледању школа сам избегавати мане које би он може бити проузроковао; н. пр. дешава ое да надзорник у некојим школама од 7—1172 сати испит држи, без да децу у своје време на одмор пусти, те онда још у „црну књигу" убиљежи: „дисциплина је лабава", за које