Školski list
— 98 —
Године 1891/2. билаје 71 учитељска школа и то 54 за мушке и 17 за женске. У мушким учитељским школама било је БВ78 слушалаца, а у женским учитељским школама 1587 слушалаца. У тој години држани су испити за учитељска оспособљења у 66 завода ; издато је 630 учитељских оснособљења за основне школе и 264 за учитељице; 60 мушких и 85 женских оснособљеља за грађанске школе. Те године су 64 државна школска надзорника од 16.917 школа ноходили 5761 школу и том су приликом слушали предавање код 9945 учитеља. Ови надзорници су највише похађали државне школе, а најмање унијатске. На нрегледање школа употребили су 4356 дана, што на сваког долази по 60—70 дана. Жз учитељског мировинског Фонда издато је год. 1892. на 1232 учитеља 174.530 Фор. мировине, на 1685 учитељских удовнца 155.582 Фор. приномоћи, и на 2112 учптељских сирочади у име нотноре 63.740 Фор. Главница учит. мировипског Фонда и&носи 9 милијона 668.444 Фор. Године 1892. увећан је иметак Фонда са 773.244 Фор. У име уписнине 15 нов. од школске деце унлинуло је те године 13.332 ®ор. 20 нов. Из „Мер1;ат16к 1арја" извадио, N1. БандиЂ.
ШТА МОЖЕ УЧИТШ НД БОЉИ РАД потстшш ?*) Сваки учитељ дужан је у својој школи да ради. Од њега се то захтева, јер сам његов позив то са собом изискује. 11а ирема томе сваки оиај, који мисли да ступи у учитељску школу, који је науман учитељ да буде мора са собом унапред да буде начисто дал' је за то звање способан. — Не треба да узима то олако, јер онај који се чврстом вољом одао учитељском позиву, тај зна, да му у дужност спада бринути се о васпитању поверене му деце, даље о напредку целога села у ком службује, а најпосле он треба да буде образац увек и свагда и себе да не занемарује већ непрестано унапређује. Сви учитељи треба да су таки. Оки може бити и да би били, али има нешто што их спречава што их отуђује од тога, а многом учитељу и горке дане у животу његовом производи. Шта је то, што учитеља тако од рада задржава и отуђује напоменићу мало ниже. У учитељској школи сви су ученици једнаки, једно те исто уче, па једно и знају, те према томе и у народу заузимају један те исти положај. ОвакО би требало да буде, ал није тако, јер народ их сам раздели, те по том им вредност, односно поштовање одаје. Тако је код њих један мали учитељ — који држи први и други разред — а други је стари — који учи 3. и 4. разред, дакле већу *) III. предавање, држано у учитељској конФеренцији у Додови 1893. г. 16. дец.