Školski list

— 60 —

чака што су у књизи наведени. Овим је илустрована читанка двојаку дужност .учинила. Прво школи а друго учитељу. Школи. јер јој неће требати многих слика, а учитељујер ће лакше радити. Морам приметити, да није поред сваког предмета нужна илустрација, веп само код оних, које деца добро не познају и о којима мало или ништа незнају. Ево да узмем читанку за IV. разред, да видимо где (т потребно било илустрација. Бр. 8. „други ђачки радови" потребује општу слику, јер се у самом предмету говори у трећем реду од оздо „а у књизи нам показа, како изгледају" — разуме се предмети. — А ако нема илустроване књиге где &е онда показати ? (Свршиће се).

ПОЗНАЈ САШОГ СЕБЕ. — Но руском. (Свршетак). Поштовани читатељи зацело ће држати, да је писац ових редака какав старац који је преиспуњен мржњом према младежи и може бити да му баш неће дати за право. Али сетпте се, како су поступали са својим ученицима и духовном децом и како су их учили св. апостолм и други учитељи хришћански, ти прави другови и очеви хрншћанске деце! Сетите се, колико они имађаху стрплења, кротости и простоте којој не можемо верно подражавати. Како они знадоше подражавати очинској љубави Божијој! Како они смотрено подражаваху карактерима, наклоностима и осећањима својих идеала! Како се ревноспо паштише за постигнуће цељи, да свима буду све и да све задобију за Христа! Признајем, да свако доба живота човечијег нма свој засебни каректер, не одричем такође ни то, да деца треба да буду искрена. Али ништа није тако иротивно правој дечијој природи, када их наводимо на празан говор, на клеветање. По својој природи деца би мало говорила, радије би прпмала савете и пазила би на сваку реч својих родитеља и учитеља. Неко празно уживаже у дечијпм наивним запиткивањима, постаје побудом за васпитатеље те се лаћају оне несрећне методе по којој деци треба све и сва, уздуж и попреко разјашњавати. Они веле: „ми хоћемо да извучемо поглед и да измамимо мисао." Али то је врло погрешан поступак, а то због тога што се деца, која се тим начином васпитавају, привикну на