Školski list

— 122 —

постоје још и многа друга дела каснијег доба, ал.и би нам њихово набрајање заузело много места, а цељ ових редака и није описивање сваке иоједине учитељске школе, него њихово упоређење са те тачке гледишта, у каквом се стању налази у њима педагошко дело. Наша је жеља да уПознамо читаоце, које занима школа, са неким добрим и рђавим странама швајцарскпх учитељских школа, дајући тиме неки материјал ради сравњења њиховога са нашим заводима исте врсте. Већина швајцарских учитељских школа основана је у тридесетим годинама овога столећа, благодарећи тада владајућој тежњи око побољшања народног образовања и уопште основне наставе. Само је једна основана у прошлом столећу и једна у 20. годинама овога столећа. Морамо приметити да у Њушатељском и Женевском кантону нема специјалних учитељских школа, њих замењују поиуњавајући (продужни) разреди при кантоналним средњим школама. Године ] 890. било је у Шнајцарској 37 школа за образовање народних учитеља, и то: 22 — у немачким кантонима, 13 — у Француским и 2 — у талијанским ; од тих бејаше 13 за образовање учитељица, — 23 за образовање учитеља и ]една заједничка за мушке II за женске. Мањи број учитељичких школа објасњује се тиме, што број учитеља народних школа знатно превазилази број учитељица, које добијају за свој наставнички рад мању награду од својих мушких колега. По својој организацији деле се учитељске школе на две групе. Оне које у прву групу спадају, стоје у свези са кантоналним средњим школама. У тим школама будући народни учитем добијају научну спрему заједно са младим људима који се спремају, да ступе на свеучилиште или у ма који виши технички завод, или који желе да си прибаве средње образовање, како би га кашње могли применити на практични живот (такове су у Цугу, Солотурну, Куру, Ширсу, Њушатељу, и Женеви). Норед тих гимназија или реалних школа постоје специјални разреди ради спремања учитеља. Али већина народних учитеља добија основно образовање у народним и градским училиштима. Женске учитељске школе не служе само ради принреме женског педагошког персонала, него исто тако и за припрему ради ступања у тако зване више женске школе (одприлике као женске гимназије). У последње вргаие су неке од тих школа узеле