Školski list

— 128 —

V

људе, он им Је дужан чувати неоцењиво благо: невиност. Даље вели Ролен: Сву децу нетреба гонити да се покоре једном правплу. Најгори је лек за поправљаље: прут. Нрут ако не очисти, ако не поправи душевну болест — начини телесну. Ако је учитељ разљућен нека се прво умири и ублажи, нека се уздржи бар за онај тренут када је намислио казнити, а још боље је да саветовање одложи. Детету ваља дозволити, да само својевољно и озбиљно ради, а не треба га приморати да се безусловно држи једноставног учитељевог реда, јер и то квари вољу за даљу уздржљивост у своме раду. За погрешку треба мудро прво речма, а у крајњој потреби прутом казнити ; што је пак за похвалу, умерено треба похвалити. Овако одприлике, но много опширније вели Карл Ролен, о васпитању односно о начелима васпитања. Осврнимо бе мало на начела учења. Уређење учења и данас је овако како је Амос Комевски уредио, а дели се на четир ступња. 1. забавиште од 3—б године, 2. основна народна школа од 6 —10 године, 3. гимназија или реалка од 10—18 и 4. велика школа. Истина Амос Коменски у својој идеји захтева под именом: материнске школе, да се иста налази у свакој кући, али за нас је то немогуће. Ми се задовољавамо кад и у имућнијем месту имаде по једно забавиште. Овде се дете учи и вежба се у непрестаном телесном раду. Рад није тежак, али служи и користи да се дете неосетно навикне на непрестано запимање, тек да није без посла. Из тог се нробу 1/ује у детету вредноћа. Као средства за то служе играчке. Осим тога дете се развија телесно и умно. Учење песмица на изуст, и певање истих служи детету на облагорођење срца и душе. Осим тога учи се и правилно изговарати речи. Пошто се дете добро спремило, т. ј. онда кад већ само уме своје мисли јасно изражавати, кад му је клица доброг васпитања усађена онда долази у основну народну школу. Све што год се учи у народној школи, учи се на матерњем језику а то су ови предмети: Катихизис, нека знања из библије, читање, ра.чун, земљопис, историја, природопис, геометрија, економија, појање и певање. Као основа начела добре наставе Коменскога ово су: Над свима стварима је човек најузвишенији, јер је Бог човеку дао дух, разум и слободну вољу. Дух је снага којом он може све по-