Školski list

— 127 —

се употребљавају два недељна часа. Осим учења свирања на виолину, уче још свирати у оргоне, гласовир, хармониум и цитару. Још се обраћа пажња на цртање, које је неопходно нужно за ручне послове и техничко обучавање. Осим свих горенаведених предмета, предаје се још краснопис, гимнастика, ручни рад, кућарство, крој и т. д. — последња три предмета изучавају жеиске приправнице. (Свршиће се.) Ст. С. НлкиЂ.

НШЛШ НАЧШ НАСТЛВЕ И ВАСПИТЛБА. Данашњим даном се све више изискује и од школск^г наставника и од ученика. Настава је данас обилна јер се много захтева, а да ли се захтев на длаку може испунити свагђе, то не питају они који су позвани да иепитају. Начела наставе измишљају а и измишљали су многи учени педагози. Њихове идеје за напредак у васпитању и насгави долазс учитељу све то више, те како којег ученог педагога почне човек изучавати, код сваког друга идеја, друга начела у настави и васпитању. Па та начела и идеје страних учених педагога и данас се примењују у нашој српској школи. Споменућу само неколико : Фенелон рођен 1651. у замку Фенелону, а умро 7. јан. 1715. најбољи је Француски писац педагогије. Ролен (1661 —1741.); Јосиф Калезенц (1566—1648); Волфганг Ратих (1571 — 1635.): Јан Амос Коменски (1592—1671.) и. др. Сви ови и други оставили су своје мисли и своја начела на папиру и због тих њихових дела н због њихових лепих начела у васпитању и настави и данас се спомињу где год је по.треба да се докаже чија, су која начела боља. Учитељи се по разним начелима владају, или: учитељи имају различита налела у настави који се владају по неким педагозима, а да ли сваком учитељу испадну за руком начела наставе то сваки за се зна. Ево неколико начела какво треба да је васпитање: Ролен вели да је учитељ онај човек коме је сам Исус Христос дао невину децу да их васпитава и утврди у вери Христовој, који је дужан њихов дух као храм у коме ће сам Исус Христос пребивати — да освети и чисто спреми. Да образује срце и ум, да познају Бога и његова чудна дела. Учитељ је вели човек који у неоскврњену душу детињу по својој светој дужности усађује добродушност, поштење и побожност. Учитељ је вели човек који је позван, да припреми од деце нелицемерне