Školski list
— 21 —
Пријатност према деци нека се и у говору појављује, зато прозбори с њима и ван школе. Несташлук и неотесаност код ђака као с осмехом попрати, јер то више упливише него и сама опомена и казна. За време школске наставе поступај са ученицима као са децом својом. Настојавај, да оно што предајеш одговара знању, нарави и околности ђака. Незабрањуј деци насмејати се ако се што смешно догоди. Ако си прави пријатељ својих ученика, то буди према њима и ван школе пријатан, уљудан; управо зато да поступа учитељ са својим ђацима као са децом својом. Нећу тврдити да учитељ треба, да буде детињаст. Неупотребљавај неумесну шалу која неодговара красоти као и ону, која би ђака без узрока ожалостила и усљед које би он осталим ђацима на подсмех послужио. Понашај се пред ђацима достојно, јер само ће на тај начин задобити код њих ауторитет ; као особито характеристично својство учитеља јесте љубав према деци. Учитељ нека се покаже свуда као васпитан човек и достојан свога сталежа. Једино ће онда свака твоја племенита засада правим успехом крунисана бити. Правоме учитељу није главно да ученицима даде оно мало знања што га уче у народној школи, него да створи од њих такове људе који ће моћи сами собом управљати. Положај учитеља је од велике важности јер је он постављен међу школску младеж, међу грађане као неки центрум душевних сила, од којега потиче струја која благотворно утиче на душе многих, у највеће просторне и времене даљине. Буди у првом реду карактер чистога кова, такав, да те и свет за такови признаје. 0 љубављу је скопчано и стрпљење које је главни Фактор код наставе. Такођер мора бити учитељ и у потпуном смислу религиозан и моралан, јер звање учитељско је у темељу звање религиозно и морално. Мора дакле и учитељ бити религиозно моралног карактера, као и савестан и трудољубив, праведан и непристрастан. Нека учитељ негује код деце и љубав према својој отаџбини. Имај на уму и гледај, да улијеш у душу дечију и то уверење да поштен, радин, и штедљив човек ма сирома био, има више цене пред Богом и људима, него човек непоштен и распикућа. Деловање учитеља ван школе зависи од његовог понашања међу грађанством и оно има велика уплива на школску наставу и васпитање, јер начин и говор родитеља у присуству деце о учитељу, или утврђује или квари рад учитеља у школи и његов