Školski list
кокжмЛист. ^ ттт -кггутг^-ге-тт ^иогг" излави један пут у месецу. Цредплата је на целу годину 1 ф . 50 новчића, а 8а Србију 4 динара. Учитељи са малом платом, као и богослови и приправници, добијају лист у пола цене. Дописи и предплата шаљу се : Уредништву „Школског Листа" у СомПор. Бр. 3. У Сомбору, 15. Марта 1896. Год. XXVIII. К А Р А К.Т Е Р, Из Рајноее енциклопедијв саопштио Ал. РгЗариЋ. (Свршетак.) Из досадашњих разматрања наших може се извести шема За карактер у опште. Према тој шеми морамо признати карактер и злочинцу, тврдици, егоисти, једном речи свакоме ко се у вољи и раду доследно управља по извесним начелима. Ну, по себи се разуме, да таквима нећемо признати мора.тн, карактер , о коме говорисмо оно у почетку. Код моралног карактера долази у питање и ово двоје: 1. каква су та начела по својој унутрашњој садржини, да ли су начела та опште, апсолутне вредности, и 2. да ли пос/гоји унутрашња заједница између максима, које регулишу главне групе воља ? ПХто се тиче прве тачке, нема сумње да практична начела могу бити врло различита, према томе каква је психичка имаовина човечја. Владају ли човеком чулна осећања, као што је то код детета случај, онда је он склон да живот схваћа с гледишта чулног уживања: он гледа да увек и свуда прибави што више пријатног уживања. Превлађује ли у човеку разум, то ће он следовати максимама мудрости. Први је присталица хедонизма, други гштелечтуализма. Обадвојица су оличене егоисте. На супрот овима моралисте хоће да следују једино захтевима савести. Они не налазе тежиште човечјег живота ни у осећању, ни у разуму; праву вредност, право задовољство и врхунац земаљске среће виде они једино у ономе што човек хоће. Ту се, дабоме, претпоставља да је ова воља увек потчињена етичком суђењу. Суштина моралног карактера састоји се у томе, што се такав карактер доследно управља по етичком суђењу, које нехотице, неумитно и са унутрашњом сигурношћу суди о.вољи. То је суђење основица за практична начела, која су као моралне узор-слике, као етичке идеје звезде преходнице за свако