Školski list
— 125 —
кривад учинио. Потстрекаппј га дпрљивпм речима на кајање п не само да чини речила него-и делом. Само увегс, пази да не чиниш непраиде, да ти караље не пређе гранпцу, да сз не једиш или на што разљутиш, јор ћеш онда пзгубпти поверење код деце. Будеш ли од!,ише оштар, особито према ненином, онда ћеш заклањати и заштитнти оног непаљалца, који је њега лажно оптужио. Зато испнтај добро дечију нарав; а ту најиише мораш битп оштар, и умерен у испитнвању где мораш до крајности битн стрпљив, јер ако се један одржи чврст, а особито онај који је у исгини крив, па са нешто брани* дочнм овај који је невин ничнм пе може да докаже своју невиност, онда тек мораш употрсбити све могуће начпне и иештине у иснптивању, но не ирисиљавањем, батином и ћушкама, — пего речима. Ако си вешт извући ћеш се из глиба неправде, а лажа ће осрамоћен признатп истину. При том опет буди умерен. Казнпти га треба ако је велика погрешка, само без телесних повреда, ако је средња погрешка посаветуј га и опрости му казну. Белим ти оиет: У таким приликама буди чврст, владај собом, да не овлада гњев тобом, који те може дотле нагнати, да дете незгодно ударпш, осакатиш, озледиш, на онда сам себи неприлике и рђап глас нанесеш. Међу децом будн отац сгрог и благ, који не гледн чији је који. То сам предочи, да и они увиде. Богаташев нека седн са сином најсиромашнијег, потстрекавај их на слогу и на љубав. Поучи п покарај једног као и другог. Не ускраћуј ни једном. 0 послушности. „Дрво се савија док је младо." Ако се младо дрво само од себе савија онако, како га ти ниси наместио и управио, исправи га што пре, јер кад дрво очврсне, нећеш га више моћи савити. Гледај, да у школи међу децом изведеш на лак и природан начин послушност. Отклањај самовољу, јогунство и раскалашност. Но показуј се деци да их јако волиш, јер ако те у тој слабости ухвате и о том се осведоче, неће ти после веровати све ако и строго поступаш с њима, и аКо им громким гласом заповедиш да ти вољу изврше. Ако хоћеш да су ти деца послушна, немој им унапред казивати о важности послушног детета' или им осорно заповедати да те из страха послушају. Пусти дете нека само осети ону милину, коју ужива онда, кад му примером покажеш радост и уживање; једног од ране младости на послушност и услужност навикнута детета. Ако је дете које желиш да ти буде послушно јогунасто, покажи му једно послушно и васпитано дете, да се на.њ угледа, па нека