Školski list
— 69 —
без одабрање садржине, кад би се теорија музике учила без певања и свирања итд. онда би се грешило у том, што би се тим убијао интерес ученика; а и иначе је такво учење без вредности, кли од слабе користи. С тога се сад полаже велика важност на лектиру ири учењу граматике народнога језика, и у опште се свуда познавање неких облика везује за одређену садржину. 6. Реалистично и хуманистично образовање. При 'реалистичном или реалном образовању проучавају се нарочито ствари у природи и оно што је у вези са стварима, као иромене и догађаји у људском животу и у свету, и то онако, као што су, без преиначења и улепшања, без идеалисања. Ово је образовање потребно нарочито техничарима, економима, трговцима, војницима итд. Оно се приближава стручном или практичном образовању. Реално образовање дају реалне, у којима се уче поглавито природне и математичке науке. Али само чисто реално образовање било би једнострано; претерани реализам води к себичности; где се ствари за материјално уживање цене више него идеални предмети и интереси у друштвеном животу. За то се у реалкама уче и други предмети, који служе вишим интересима. ГГри хуманистичном образовању изучава се поглавито оно, што се тиче човека, човечјега друштва и човечанства, нарочито морални односи у друштву. Овде претеже дакле социјална и естетичка или у.деална страна васпитања, као васпитање национално и патриотско, религијско, хумано, естетичко. Због тога се у гимназијама уче поглавито историјске и Филолошке науке. — С обзиром на главни — етички — задатак васпитања, хуманистично је образовање важније од реалистичнога. Оно заузима прво место и у реалним гимназијамо, где су заступљене подједнако обе стране образовања. 7. Теоријско и практично образовање. Код теоријског образовања претеже изучавање теорије, сазнања, науке. дакле рад разума. Ако се у том претерује тако, да се добивено знање не примењује, онда је то интелектуализам у васпитању, које даје непрактичне људе и неспремне за обични живот. Теоричар може имати много знања, али је оно махом неупотребљиво за њега, оно је мртав капитал — без приплода, ако га не саопштава другима, који се могу њим користитп. — Чисто теоријско образовање потребно је само научницима; они изналазе и