Školski list
— 147 —
утицај њезин је вазда благотворан и само бепбожничко срце може тежити за тим, да се школа у иасцелом раду споме ни у чему на цркву не ослања и у ње помоћи не тражи. Борба која се доста од дугог времена води противу школа религијозног карактера, кад било, решиће се победом религијозних школа. И данас већ можемо навести неколико примера у овом погледу. Француска влада је 1880. године из свију својих школа искључила наставу у вери као настанни предмет; након петнаест година т. ј. 1895. године, издала је наредбу, којом се религија поново ставља у ред осталих редовних наставних предмета. 1 ) У Пруској постоји извесна струја, која свим силама тежи и ради на томе, да се школама даде религијозни карактер. 2 ) У Доњо-Аустријском сабору поднесен је не давно предлог за промену школскога закона; између осталога у истом предлогу се особито наглашава оделење мушке деце од женске, а тако исто и оделење хришћанске (разуми: римо-католичке) деце од нехришћанске (јеврејске), чиме се иде за тим, да се школама даде религијозни карактер. 3 ) Ово су све јасни знаци, да људско друштво увиђа велику корист религијозних школа и да стиче уверење, да школа једино у свези са црквом може свој благородни позив савршено и на корист човечанства вршити. * Изложивши у кратко потребу везе међу црквом и школом, прећи ћемо на срества и начине помоћу којих се религијозно чувствовање у школи развијати има. Прво и најглавније срество у овом погледу јесте предавање науке вере, као главног наставног предмета. Света Је истина, да престо религије није у уму већ у срцу људском, али се ипак за то не може спорпти потреба учења и разјашњавања оне науке, коју нам религија као откривену вољу божију пружа. Настава у вери предузима се у школи у првом реду, да се ученик упозна са садржином оне науке, која сачињава предмет религије, јер без познавања науке религијине, искра вере која се налази у срцу људском никада се не би могла развити, шта више остала би пуста слутња, која би се у недостатку познавања номенуте науке, врло лако могла угасити или у неразумно сујеверје преобратити, ! ) в. „Мир" од 1895. год. — 2 ) в. „ПсЈМјзИ Тоуапв" ћг. 5. 1897. год. — 8 ) в. ,ДаргеАак" ђг. 9. 1897. год.