Školski list

101 -

твори врата, па прозоре, па онда нека отвори врата за улазак ђака. Ово је потребно, да би се он сачувао од назеба услед промаје. Осим проветравања између часова, потребно је да се учионица добро проветри у подне и у вече после свих часова. По свршетку школе, у подне или у вече, треба да буде дужност редарева, да остане у учионици носле свих ђака и да не пде кући, док школски служитељ не поотвара све прозоре и врата. Тако отворени прозори и врата треба да остану на тихом времену бар цео час, а на ветровитом око пола часа. При овом проветравању треба увек отварати и горње прозоре. Осим свеги овога, треба сутра дан у јутру или носле подне, пре уласка ђака у учионицу, да се она опет проветри неколико минута. Нарочито је ово погребно да се ради у оним учионицама, где се не отварају горњи прозори ради« проветравања. То се ради с тога, што се горњи, топли, слојеви ваздушни, који су најискваренији, тешко истискују ироветравањем док су још топли, јер као лакши притискују се уз таван одоздо горе. Доцније, кад ђаци нису у учионици, ти се горњи ваздушни слојеви охладе, отежају и падну доле. То је узрок, што нам ујутру учионица јако задише и ако се у вече ветрила читав час. То су правила о проветравању. Ко се њих буде придржавао неће се кајати, и вршиће родитељеку и патриотску дужност према својим ђачићима. Но онај наставник, који станује у истој згради где су и учионице, чиниће овим и своју свету домаћинску дужност, јер ће своју иородццу спасаваги од великога зла. Убитачна школска угљена , киселина, која није проветравањем изагната из учионице напоље, разлива се преко ноћ, а и преко дан, по целој згради, те кужи влздух и у учитељеву стану. ђачићи још и изиђу из учионице, па оду на чисг и свеж ваздух, те се освеже и надишу се кисеоника, а наставникова деца остају дан ноћ у исквареном школском ваздуху. . У том случају ретко кад избија лекар из учитељене куће, а често; се ниже и гроб за гробом. Ту опет онај зао дух, онај школскиј демон, односи своје жртве. Срећни су они наставници, који на чист ваздух у школи обраћају довољно пажње, а несрећни они који то не чине. Ко хоће да буде прави учитељ, нека покуша да лети, о врло топлим данима, држп часове ва^Кш&ф^ких зидова, у школскоме врту, у хладу пспод каквог -|рЛвЗЉ. 0о окуша, немој да га