Školski list

Певач некако инстинктивно присваја себи оно чуетвовање, којеје у песми изражено, и сматра га при певању за своје сопсгвено. При певању глас избија из груди певача, и сједињен с разумном речју, јесте излив унутарњег живота певачева; напротив у музици је глас сасвим нешто друго од односнога инструмента, помоћу којега се производи. Не могуће је да се у младића, који пева много религијозних и патриотичких песама, тиме не развија религијозно односно патриотичко чуство. И како се иста у души му све боље учвршћавају навикнуће се не стидети своје вере и својих убеђења, него ће их јавно и смело ширити и пред целим светом признавати. Певање и није ништа друго, већ маниФестовање и признавање чуствовања који су нам ^ души. — Осим овога, учење певања у школи има и ту добру страну, што хоралним певањем јако и с успехом утиче на развитак карактера, што такође спада у задаћу школе. Хорално певање побуђује на слогу, једномишљеност с другима, буди и крепи општи дух, чини овесним младића, да друштво, које се састоји из породица, народа, држава, само тада може напредовати на земљи, ако међу члановима породице, народа и државе влада пстпуна слога, једномишљеност. — Шта утиче на душу слушалаца, када једна велика група једногласно пева? Недостају чари хармоније, а врло често нам и сама мелодија својом грубошћу вређа слух, па ипак и не помишљамо на неповољну критику; већ напротив, једногласно и одушевљено певање масе, узрујава нам и узнемирује нам душу. ПГга је то што нас тако и нехотице заноси? Овест о томе, да је ту присутно неколико стотина, хиљада људи, који једно мисле, једно осећају, једно верују, једно исповедају, једно проповедају. У томе се баш састоЈИ велика важност заједничког појања при богослужењу, о чему се и у нашим неким храмовима можемо уверити. Неописано велики утецај чини, када један, бројем огромни скуп људи и жена, одраслих и деце, богатих и сиромаха, учених и простих, једним срцем, једном душом и једним гласом залоје : „ Влагослови дуте моја Госиода ..." или „Тебе Ђош хвалим ..." При учењу певања у школи не можемо се истина задовољити са ишзопнп хоралним певањем; у школи се мора неговати право, хармоничко хорално певање, било сад то у мешовитом или само мушком хору, у којем се може налазити и ишзопо, али само на појединим местима, да би се постигао известан утецај. Хармоничко хорално певање само привидно отежава постигнуће оне цељи, коју смо код игтопо -га певања означили, оно га шта више, најснажније потпо-