Školski list
70 —
гим забитним, заклоњеним местима остављени сами себи без икаквог надзора те ту и до неко доба ноћи остају збијајући којекакве шале, певајући скарадне песме, играјући свакаке игре и тако не само да руше морал, него троше и здравље и новац. Ваљан учитељ не ће пропустити а да народ не иосаветује и упути на боље, а младеж не одговори и одсрати од такових састанака, а не помогне- ли то ставиће и самим родитељима на срце, да настоје да се томе што пре на пут стане, како не би ухватило дубљег корена. Није ли учитељ побожан те свој живот не проводи по заповедима св. цркве нити упућује на то свој народ, тај га не може унапредити него ће још пре народ свој уназадити. Учитељ дакле може унапредити народ ако има љубави према Богу, али у грудима његовима ваља да је неугасиво огњиште и жар љубави према звању, према деци и народу. Сваки учитељ треба да делом засведочава љубав и према сирочади, која нема родитеља својих — тек тако ће донети благослова учитељски позив. _ „БКди СИрћЈМХ АКО ОТ1ЦК И ВЛгксТО Л\#ЖЛ МЛТЈјШ И)(Х ; И К^ДШЈИ АКО С&Шћ ВћШЈНАГШ И БО3ЛМЕИТХ ТА ПЛЧ^ Н ЕЖ1 Л\ЛТИ ТБОА.'' (КЊ. ПреМ. Ис. СИНа Сир. 4. 10 — 11.) Уназадити свој народ може учитељ, ако нема љубави према Богу, свом звању, према деци и народу, него ако са децом поступа окрутно и строго, хули на Бога, а народ свој презире. Хоће ли учитељ да унапреди народ, то он мора тачно да познаје дужности своје, да их тачно и савесно извршује и у њима највеће задовољство да налази; да се клони свега оног, што није потребно и без чега може бити ; да од своје плаће штеди колико је год могуће. Ако је учитељ уредан и умерен, то он и нехотице пренаша те врлине на своје ученике па и они постају такови. Такав је учитељ способнији за свој рад и лакше задовољава своје потребе. Данашњим даном издаје наш народ много и много новаца на одело и др. непотребне ствари тако, да поред све своје вредноће и нанорног рада ипак оскудева, кубури и не може да својим дужностима удовољи. Израчунајмо само једне сватове или друге части нашег ратара шта коштају, па ћемо увидети да би трошак осетио и много богатији човек, а камо ли не наш сиромашни ратар, који још за ту сврху и узајима. Учитељ као веран иријатељ свога народа, који дели с њим добро и зло, радосг и жалост, нека му буде прави саветник и нека га од тога одвраћа, а на добро упућује. Иапротив, ако учитељ не познаје своје дужности нити их