Školski list
— 131 —
И заиста је велик посао, што га радници на том пољу имају обавити. Ако икојем народу, а оно српскоме, врло је потребно, да сврати поглед на прилике у којима се - налази те, да прати сваки вањски покрет. А ко, да му буде у томе путовођа ? Ко треба, да лучом светлости разбија таму и да га светлим путем води ? Ако нико други, а оно заиста учитељ. Сваки човек ради за своје и опште добро; али ничији рад није толико судбонос н за народни живот, као што је рад учитељев; али ничији рад није ни тако многостран, као учитељев. Васпитање човечје мора бити у опште у сагласности са природом његова живота и задацима истога. — Ови су пак разни, као: природни и то с Физичкога гледишта, где је задатак човека: одржање индивидуалнога живота, одржање порода. Затим с психичкога гледишта, где је човеков задатак, да дух развије и усаврши. Ио томе друштвени задатак човеков, где се развијају: социјалне идеје, домољубље и хуманизам. Најважнији је поред ових задатака човечјег живота и схватања, — филозофско , где се човечји живот посматра с гледишта естетскога, моралнога и религијскога, као што и наш Др. Бакић вели. Поради тога и учитељ мора свој рад, према овим задацима човечјега живота удесити. Три свете идеје има, да негуЈе и развија у деци и то: 1. идеју хрипгћанства (православља) „где се тежи за идеалним уживањем у изједначењу с Богом и с ЈБеговим угодницима" (Бакић) 2. Идеју народности, где се тежи за напретком свога народа — народне индивидуалности. 3. Идеји целога човечанства (космополитизам). Синувши прва идеја светом из источника светлости, озарила је цео род људски, али светле зраке спасоносне идеје загрејаше и Србина. И баш та идеја, — коју је Србин пригрлио — развила се у њему и тако учврстила, да је она једина била бедем одржања српскога рода. Па, кад видимо од колике је важности хришћанство — св. православље нарочито — за Српство, то је учитељу, као носиоцу, спасоноснога светла, врло потребно, да тај свети пламен — на огњишту Српскога срца — науморно подгрева. С те стране нека човечји (дечји) дух развија. То је основ моралне зграде, коју човек треба, да подиже.