Školski list

опасност по моралну страну образовања, јер услед неразвијене индустрије наша деца не раде у загушљивим Фабрикама и не долазе у додир са људима разних година, пола, навика и образовања ире времена. Поред развијене индустрије не би нас ни то зло мимоишло. Ми ћемо се згодном приликом још вратити на ову ствар, да коју више проговоримо о томе.*) Ј е н а. — а ШТО ГОСШУБИЦЕ РАДО ЧИТАЈУ. Пише : Јелица БеловиЂ-Бернадзиковска. „Овид и Цицеро у меканој ручици дјевојке." (Свршетак.) У реалном свијету, право кажете, миле моје госпојице жена не може да буде живи анђео, несмртна вила, ни савршена богиња, већ мора да буде еманципантка, присталица новог покрета и духа.Питаће неко: „А је ли заиста погребан таЈ покрет и положај жене?" На то им модерни дух громким гласом одговара: ,,-Јест по _ требан већ и ради господарских разлога!" Па кад се задубе у то Рт-с1е-81ес1е иитање видјет ће и највећи противници равноправности жене, да је заиста дошло вријеме, да озбиљно одреде своје становиште и да мјесто обичног подругивања изнесу више или мање вриједне доказе: је ли жена збиља — како они у својој мушкој гордости и мисле — неспособна за овај положај, за којим тежи. Но ту ваља да нознаш душу женину до дна!... Тек осим овога покрета, који се може назвати популарним има и други знанствени покрет. А то је онај, који брижно сабире антрополошке и друге чињенице, које би имале да покажу, каква је конштитуцијонална разлика међу женом и мужем у физичком и психичком погледу, па да тиме пруже замашне разлоге против промјене у данашњем положају жене. Ама ко хоће да жени напрти нове дужносги и терете, тај хоће да се промијене породичне прилике! Големе ли задаће хтјети жени подручје њезина рада сасвим промијенити! Големе ли реФорме жени дотле у друштвеном и политичком погледу посве равноараван иоложај са муш*) Др. Рајн држао је 4. (16Л новембра у ,,84аа18Ш8вепвећаШ1еће (ЈезеИбсћаД^-у једно исцрпно предавање о дечијим ирестунима, поткрепљено и статистичким податцима. У једном од идућих бројева донећемо то предавање, да се види, колики су дечији преступп у западној Европи: Немачкој, Француској, и Енглеској и каквим би им се средствима могло доскочити.