Školski list
— 166 —
истим начином радити. Више треба генетичким начином радити у првом разреду, дијалошки т. ј. разговором. Мило разговарати, мало питати, све умерено и одмерено, и увек пазити, да се у школи одржи мир и пажња, весело расположење ученика. Учитељ треба да у ђака пробуди и улије жудњу за његовим предавањем. Но овде морам приметити, да се ђаци не заинтересују и не побуђују на пажњу учитељева предавања, ако је добар, а можда и претеран шаљивчина, па у сред предавања нпр. ако досадно и без воље, без сваке досљедности предаје, па ђаци зевају, или шушкају или што друго раде, а он на једанпут искаже какву смешну реченицу, дооетку итд. па држи да тим начином постизава цељ добре и ваљане дијалошке наставе. Никако! Учитељ ће своју наставу тада учинити деци занимљивом, ако уме онако говорити што говоре као деца. Недагог Немац Сајлер каже: „С дететом се мораш подетити, ако хоћеш да те разуме". Подетити значи овде, уживити се у детињи дух удахнути радост и љубав у децу и иредавање учинити занимљивим моралним причима, песмицама, а не неспретним и недосљедним испадцима и којекаквим шалама. Свака реч учитељева треба да јв отисак дечијег изражаја. Најгора је она школа, а најлошији су ђаци у оној школи, где се много учи, а мало научи. Према томе дакле, настава треба да је монолошка, дијалошка. истинита, практична, јасна и онда јој је осигуран трајни успех. Дарда, на св. Архангела Михаила 1899. ПОФТОРНА ШКОЛА Н НАСТШ ЈОЈ. Посвећено: Учитељству српском. (Наставак.) III. година. Српско читање. На расиоложењу 28 часа. A. Толико бисер песама и прича са животописима дотичних нам књижевника, да се на 8 часова свршити може. Б. Паука о човеку: 1, Човек душом. — 2. Начин спасавања утопљеника, смрзнутога или при загушу. B. Земљоиис: 1. Земља као планета и месец. — 2. Сунце и сунчани систем, — 3. Васиона,