Školski list

— 35 —

бив-1' тозике денунцијације, толико пане невиних жртава, страда тоаико племенитих радника! 0 читаве би се књиге могле написати крвавим писменима о неправдама, које су се починиле због протекције! То је поглавље у које би се дубоко ваљало задубити! На утеху свима, који су узданули читајућ ове редке, нека је речено само ово: Праведан је Бог , у Њега нема аротекције Он је саор али и достижан. А к тому: мирна савијест и иоштен карактер, то је двоје веће благо него и највећа „аротекг^ија"!

0 ВАСПИТАВАЊУ У ОТШЋАНСКОМ ДУХУ. (Наставак.) По сада у кратко изложеној суштини и приказаној важности религије, смело смемо поновити — на почетку проглашену истину — да васпитање има почивати на религијозном темељу, и то на темељу једино истините и савршене религије хршиИанске. Сваки други начин и систем васпитања, који не стоји на хришћанској основи, погрешан је. А за што? За то: 1. Што нико други осим Исуса Христа, није открио људима оне истине, на којима мора почивати правилно васпитање; 2. Што нико други осим Исуса Христа, није умро за та своја начела, која дају правац васпитању; 3. Што нико други осим Исуса Христа, није ускрснуо из мртвих, да докаже божанско порекло њиме проповеданих истина и 4. Што ни један други систем васпитања није тако сходан природи човечјој, као онај, који се оснива на истинама које је Хриотос проповедао. За избећи евентуалне приговоре на наведене тврдње наше, слободан ћу бити одмах приметити да и сами од своје стране признајемо, да је човечанство имало много васпитача и ФилосоФа -педагога, који су по својој најбољој увиђавности и умењу створили разне системе васпитања ; но ма да су колико умни и сваког уважења достојни били ти људи, ипак сви они имађаху једну заједничку махну, а та је иогрешан иојам о Богу и о човеку, односно о одношају између Бога и човека , те је према томе, њиховим теоријама о васпитању недостајало чврста темеља и тачне излазне тачке. Они промашише цељ и погрешише у избору срестава, те се тиме и даје тумачити разноликост њихових назора гледе васпитања. 1ако н. пр. по некима од њих, човека треба спремати само на