Školski list

- 115 —

цастапнику диострука дужност: да прати развитак педагошке науке и да према томе развија и педагошку уметност. Уз то иде и трећа дужност: да проучава развитак и осталих наука и вештина, које он предаје у школи. — Зато је наставничка служба врло тешка; али с друге сгране, она даје наставнику неко особито задовољство, а нарочито кад прати напредак школске омладине. 3. Подела посебне Педагогике. Васпитавање појединих генерација зависи у опште од физичких и социјалних ирилика у којима се оне находе. У колико су дакле, различни климатски и нределни односи и националне, религијске, политичке и друге друштвене прилике, у толико ће се мењати васпитни начини и васпитна средства, а од чести и васпитни смерови. Они се мењају и према индивидуалним и полним разликама, а нарочито још и према узрасту васпитаника. Сваки народ, који тежи за образованошћу, уређује своје васпитне заводе према својим идеалима. Образовање се даје омладини редовно у нарочитим заводима — у школама. Школскоме образовању претходи иородично васпитање ; а после редовнога школовања долази стручно образовање и самообразовање. — Кад се индивидуално васпитање узме за основу социјалнога васпитања и кад се то примени на поједине генерације у једном народу, онда се целокупно васпитавање може поделити на три ступња, од којих је први претежно породични, други школски, а трећи стручни. Према томе, Посебна Педагогика обухвата: А) Породично васиитање; Б) Школско сбразовање; В) Стручно образовање и самообразовање. — Женско образовање у колико се разликује од мушкога, може се такође изложити у овим одељцима. Те су разлике у првом периоду младости најмање, а у трећем периоду највеће. Самостално образовање почиње редовко тек у трећем периоду, па се продужава и у доба зрелости. И у Посебној Педагогици морају се имати на уму општи васпитни задаци и методи. С тога је први задатак овде, да се на сваком ступњу образовања и у сваком васпитном заводу одреди ступањ савршенства и утврди мета, до које треба доћи у правилном развитку. А други је задатак, да се изложи правилан поступак, којим се долази до савршенства. Ступањ саври/.енства до кога може и треба да дође једна генерација, одрећује се према приликама и потребама, које владају у једном народу или у једној држави. Ако се време развијања и