Školski list

- 116 —

друго је нешто по среди. Срнска банка никоме не каже: „ради са мнои преигда ти други заводи боље услове стављају" — него каже: „кад имаш српскнх завода, којп су ти тако лсто добрп као п страни, зашто да радпш са страним!" Да ваше цене нису „на гласу", не би тај господин никога могао г наговорити" да другом оде. Да вп и у деии можете издржати „конкуренцпју" — као што у каквоћи посла заиста можете — не би они од противне партаје тражили другога. Али многи Срби мисле да под титулом Српства могу гулити, па кад их српске муштерије напусте, они се онда, као и ви, одричу Сриства. Би ли ви рад ваше земљакиње, мајорице Олге Секулић, која растурује куманске ћилимове, родољубпвим називали да она при томе само своје интересе има пред очима? — А да ли ви радите, рецимо, пскључиво са српским новчаним заводима? Не, јелте!? „Онда ми имамо права вама пребацивати. — Ко има Школски Лист\ 1859: 25-38, 41—43, 45, 46; 1860: 1-7, 10-13, 15-25, 27, 29-31, 33, 35, 36, 38. 40. 45, 47; 1861: 2-4, 6-8, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 21-36, 38—46, 48; 1865: 7—15; 1867: 1—3, 7, 8, 11—22; 1880: 17—24; 1881. и 1882: целу годину; 1883: 23, 24, 1884: 16, 17; 1885: целу годину; 1889: 7—12; 1890—1892. целе године; 1893: 1 -5; 1894': 6, 7; 1895: 7, 11; 1897: 1, 2, 9, 12; 1898: 1 — 10; 1899: 2, 5, 6, 8, 11, 12; 1901: 8, 9-12; 1903; 1, 2, 5, 6, 9, 12 или Школски Одјек: 1899: 2, 7, 8, 14, 16, 23, 24, 26, 27; 1900: 2; 1901: 1; 1902: 1; 1905: 2. — молнм да ми до Ускрса пошље уз назнаку цене. — Ђ. Т. у Т. Баравно, да се услед постојећих прилика учитељство мора организовати.. Проучи, „шта је до сада рађено", размиели, посаветуј се, па напиши како мислиш. — Ђ. К. у 0. Анкета је из прве седнице своје тражила орган, преко кога ће са учитељством стајати у вези. Ево га, па сада свако нека рекне што је од опће важностп. — В. Б. у К. П. ми кели да ви „не смете" одступити од распореда часова, те да за то не ивводите децу при лепом времену. А не би никакова погрешка била, кад бисте ви то учинили! Само се напољу, наравно, радити мора, а не пустити децу да сшганцају по сока цима. Покушајте „очигледну наставу", рачун и т. д. обрађивати таковим приликама. А шта је с гимнастиком? То баш можете на тај начин предузети! Мало по наставној основи, а мало и по новпјим проппсима хигпјенским. — X. X. из X. То би нешто јединствено било, чега не верујем да има у светској литератури: да шк. надзорник израђује зборски рад за кога подручног учитеља! Кад ко после двадесетотодишњег школског рада на ту мисао дође, и то учитељ, који је, као што Босанска Впла вели, вешт перовођа, коровођа, појац, глумац, књиговођа, пословођа, рачуновођа, и који је вешт учитељ економске повторне школе — онда томе није тај учитељ крив, него прилике. Зато сам ето индискретан, па то питање ево чак и на јавност износим, нека о томе свако размисли. — М. у К. Наредба се та оснива на пропису старијих автономних уредаба п на државном закону, који то и за вероисповедне школе прописује. Није још било елучаја да је стигла такова молба ко.ју ниже надзорне п управне власти не би препоручиле, али је то природно да од „способника" учитељева зависи дозвола и односно од тога да ли је позвана власт са школским радом дотичнога учитеља задовољна или не. Него те чиним пажљивим на то да се вршење агентских дужности код осигујавајућих друштава у опће ни најбољим учитељима не дозвољава — а да се нереспектовање