Službeni list Vardarske banovine

а: ==

1. НОВЕМБРА 1930. ГОД. СУБОТА

ГОДИНА 1 — Број 31 СКОПЉЕ

СЛУЖБЕНИ ЛИСТ излаве један пут недељно. Годишња претплата је 80, а ва иностранство 140 динара. Огласи се примају по утврђеној тарифи. Рукописи, огласи и претплата се шаљу на адресу Банске Управе ва Уредништво Службеног Ласта,

Наш учитељ

Народни Учитељ! Зар има лепшег и поноснијет, узвишенијег и племенитијег позива у нашем друштву при помисли на улогу нашег учитеља, који је позван да буде један од најузвишенијих пионера културног преображаја нашега народа.

Док је наш народ био овамо на Југу без своје интелигенције, а првенствено без својих учитеља, он је престављао једну гомилу раје која је преживљавала тешке дане народног искушења, без икаквих људских права; раје која је знала једино за многобројне тешке обавезе и дужности према држави, чифлук сајбији, спахији и према свакоме Муслиманину, који је био прави господар имања и живота бесправних Хришћана. Али од појаве истинских народних учитеља, та раја се почела нагло будити. Јер је учитељ био носилац народних мисли, који је са пуно љубави, полета и заноса бодрио потиштено робље, улевао му самопоуздање и веру у васкрс правде и слободе. А како велике идеје траже и велике жртве, то је био учитељ онај, који је, за добро народа, жртвовао и себе, када су то захтевали општи интереси,а те жртве у крви, скопчане често са невероватним подвизима великих мученика, допринеле су наглом буђењу понижене раје.

Наша четничка акција, која је, кроз мучне тегобе, ширила идеју ослобођења, ширила је истовремено и мисао солидарности и братске љубави, подижући брзо свест и о просветном и економском препороду нашег народа, чему се има захвалити нашем учитељу, који је својим светлим делима најизразитије посведочио како се истински служи народним и државним интересима. И није претерано рећи, да је наш учитељ под Турцима извршио, за кратко време, читав преображај у душама стотине хиљада људи, који су под утицајем својих вођа, постали несаломљиви карактери са најлепшим особинама неустрашивих јунака и витешких врлина.

Али са нашим ослобођењем и уједињењем не престаје функција нашег учитеља у народу, већ се на против пред нам указују широки видици делатности у свима правцима социјалнога живота. Јер пред учитеље стоје многобројни проблеми који чекају хитно решење, а он је најпозванији, да буде носилац савремених сватања истинских народних реформатора. Пре свега пред учитељем су постављени ови задаци:

1. Школа, ученици и народно просвећивање;

2. Хигијена тела, дома и окућнице:

3. Пољска привреда, сточарство, живинарство, пчеларство и воћарство;

4. Исхрана народа, вода и одевање;

5. Борба противу свих штетних предрасуда и томе слично.

Неоспорно је да је наш учитељ, а нарочито онај на селу, најинтелигентнији народни функционер, те је према томе и најпогоднији чинилац у друштвеном препороду, а нарочито с обзиром на то, што је он свакодневно у додиру с народом, те се његови савети, упути и поуке могу корисно усађивати и ширити по свима кутићима наше отаџбине. Но при томе треба имати у виду народни интелект, његово религиозно васпитање, обичаје и традицију не испуштајући из вида и урођени конзерватизам. Улазећи у свет, међу народ, треба бити обазрив, пун такта, те према томе не испољавати никада негодовање према оним особинама за које држимо да су штетне по развитак нашег народа. Јер ако се пође тако у народ, ван спора је да такав учитељ неће имати никаквог успеха: на против он ће изгубити народно поверење, те је самим тим искључена свака претпоставка на какав позитиван успех у народу. Дакле, прва и најважнија ствгр, о којој треба водити строго рачуна, јесте задобити народно поверење, а буде ли овога, знајмо да је обезбеђен и сваки успех у народу. Осим тога треба истаћи и нарочито нагласити, да ће у народу имати већег успеха онај који се чува свих оних особина, које се