SRĐ

— 86 —

— Да, све више и више. Мимогред, — и не желећи никако да говорим о своме користољубљу, него само зато што тако мислим, — ја нијесам никако задовољан тиме што укус француске публике за читање критика расте све већма. Ја бих волио да већма читају саме ауторе. Најзад, факат је да нас читају, и читају нас све више и више. — Па онда? — Па онда, то доказује да нас читају зато да нас консултују. Доказује ли то да нас читају зато да би знали шта треба да се мисли о нашим књигама? Боже сачувај! Они нас читају, као што се читају аутори, зато јер смо интересантни. Критика је књижевни жанр као и сваки други, и то је све. Нас читају као што читају какав роман, какву пјесму или какву философску књигу. Шта тражи публика у књигама и у листовима? Једно продужење њеног сопственог живота, живота о коме су и други мислили и коме су дали израза. Публика зато снијева, зида куле у ваздуху, философује о природи стварА и о судбини, говори о књигама које је ^итала и о комадима које је видјела. Читајући тако, публика хоће да опет и поново снијева, да прати развијање занимивих авантура, да философује о стварима које познаје и да говори о дјелима које чита. Дакле: треба јој пјесама, романа, философских књига, књижевних критика и критика драматичких. И све то публика чита подједнако, не подавајући се ни мало једној ствари већма него другој. А када чита једног критичара, она га чита због њега, да види шта он мисли и како мисли ка"о философ — али га никако не чита зато да се обавијести о томе који комад треба да оде да види, и коју књигу треба да чита. Ово је друга, сасвим друга ствар. Ово обавијештење публика не тражи ни од кога другога него од саме себе. Сутрадан послије једне премијере, свако је консултовао — али не критичара него обична појединца за кога држи да има укус који сличи његову. Треба ли видјети ,тај комад? •»Не, то је можда лијеп комад али је смртно досадан«. Или, на против: »Да, није, да речете, занимљив комад али је врло лијеп«. И мишљење нашег добричине тиме је већ утврђено. Он ће послије да чита критике, у осталом најудаљеније од