Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД. 477

ли и сам уметник начисто шта хоће управо да прикаже. И ту се онда редовно узимају у помоћ магловитост и замрченост, да прикрију недостатак разраде и неизводљивост нејасне замисли.

А та замрченост и нејасност добро је дошла неуметницима, дилетантима, који нађоше начин да се увуку у редове рођених вештака и талената. Велики број таких незваних гостију јако дискредитује цео рад нове школе, јер ови, наравно, као што то увек бива, одржавају и унапређују само мане новога правца, будући да им је то једини modus тсееме у гнезду где им није место, а из простог узрока што бољему нису дорасли.

Овим надриуметницима помаже у њихову занату још један захтев сецесијонистичке школе који устаје против старих. Тај је захтев: Хоћемо да уметник гледа еве онако како је, не само кад је најлепше, дакле не само ружу кад је у цвету, човека кад је здрав и правилно развијен, дан у подне и т. д., већ све у евако доба, у сваком положају и стадијуму, у свакој прилици. Те тако видимо сад снег жут, љубичицу зелену, траву црвену и т. д., јер, кажу, у том и том пределу, у такој и такој еветлости, снег је заиста жут, љубичица зелена, трава црвена и т. д. Нема сумње да у томе има доста истине и оправданости, и да стара школа није о многом појаву у природи водила доста бриге. Само, апетрахујемо питање, није ли уметност позвана да износи и приказује само лепо —, сецесијонисте и у овом погледу у пракси претерују, јер, терајући у крајност горњи захтев, код многог од њих као да и не постоји више зелено лишће и моралне прилике у природи и у човека.

Прави уметници, који покушавају да горњи захтев ес разумевањем унесу и испуне у својим радовима, уочили су одмах најважнију тачку при сликању у разним приликама: утицај светлости. У погледу правилног схватања еветлости, учинили су они велик напредак спрам старих уметника.

Други корак у напред који ће учинити у уметности прави мајстори модерне школе биће, ако им пође за руком, да уклоне -— бар колико се може — оно што се зове