Srpski književni glasnik

Поглед на РАД У Ст. СРБиЈИ и МАЋЕДОНИЈИ. 1177

Гором 2. Симић је наставио рад на зближењу с Бугорском на основи споразума о део“и сфера коју би Русија благословила. На овај начин је за успех наших послова у сфери коју је Русија била вољна признати нашем утицају обезбеђена била помоћ руске дипломације; Бугари се, везани споразумом, нису смели ангажовати недозвољеним средствима у борби против нае; а заједнички рад с Црном Гором, и ако нам она није могла непосредно много помагати, бар је онемогућивао Турцима политику, засновану на нашем ривалетву. У оквиру ових погодаба г. Симић је радно на решењу питања која је примио у наслеђе од г. Поваковића. Два су се међу њима истицала као најважпија: скопаљеско-владичанско питање у вези с питањем о црквеном положају Срба у Турској и питање о отварању српеких школа у солунском и битољском вилајету. Пмајући на уму : а) да се тек кроз правилно решено школеко питање може припремити земљиште за решење црквеног питања на широј основи; 6) да нас је потреба пмати помоћ руске дипломације упућивала да не кидамо с Патријаршијом и 6) да смо само у епархији скопаљској имали природне и повољне преседане за решење црквеHOP питања начином који би одговарао горњим двема погодбама, — г. Симић је. да би издејствовао решење владичанског питања, прихватио за основу познати компромис са Патријаршијом, за чије је остварење задобивена била активна помоћ руске дипломације. Смишљен рад у овом питању и тешке прилике у којима су се налазили у то доба и Турци и Грци, допринели су те се успело : а) да се у Скопље доведе на управу епархије архимандрит Фирмилијан најпре као администратор, коме је компромисом обезбеђен био у скором времену избор за митрополита; 6) да се реши повољно школско питање нашим сународницима признатим правом да могу, сагласно прописима. закона. о просвети, отварати српеке школе у битољеком п солунском вилајету; п 6) да се, па тај начин, кроз школу призна званично постојање српске народности