Srpski književni glasnik

ДРИНА РРУРВ“

Полни живот и УМЕТНОСТ. 63

чаности његове уметности, порнографска црта кудикамо јача, пошто у њега морално осећање сваког тренутка пресушује, докле су Мопасанова дела ипак прожета њим.

_ Висока и утанчана. уметност Јелина садржи врло много еротике са врло много голотиње, које ипак не утичу неморално, нешто стога што је јелинска уметност безазлена, а нешто стога што се јавља, нарочито у вајарству, са чистом лепотом. која је још удружена са самониклошћу. Ради тога ваља само посматрати античке, нарочито грчке кипове ; ваља прочитати само у Омира причу о Аресу и Афродити; ваља прочитати, ради уверења, пастирску идилу о Дафнису и Хлое. Не чини то голотиња нити природно представљање полних ствари, већ прљави смер представљача, његови скривени, нечисти, често пута и користољубиви циљеви утичу неморално. Ваља још једном нагласити да и најчистија уметничка творевина може бити. порнографски повод за онога који је навикао. да свугде уноси своју сопствену поквареност, свој не"морал и своје ниско, прљаво мишљење. У осталом, не може се ипак порећи да су у старо доба, нарочито у староме Риму, често пута владале порнографија и циничка суровост. Руше-

_вине у Помпеји и историја нам то довољно доказују. Но такве

појаве обично иду напоредо са опадањем поменутих народа.

Па ко треба да буде судија» Ко треба да одлучи где престаје уметност, а где настаје порнографија, или докле сме да иде еротизам јавно у уметности 2 Ово је питање тако тугаљнво да ја себи не могу допустити никакав одређен одговор. из недостатка надлежности. Само верујем да кад једном буду побеђени владавина новца и обичаји алкохолних пића, тада ће се веома, скоро до ништавила, свести социјална опасност порнографије. С друге стране верујем да се и овде треба чувати од крајности у оба правца. Тамо где се порнографија јавља само као голо просташтво, лишено сваке умет-

ности, друштво може и треба безусловно да се окоми про_тиву ње. Појављује ли се напротив она у уметничком руху, _ онда мора у сваком посебном случају да се одмери умет_ничка вредност дела према његовим мање више скривеним

нечистим тенденцијама, па да одлучује релативна мера оба елемента, у вези са свима другим околностима. Даље, мора да се брижљиво узме у вид и кварежни утицај извесних такозваних |уметничких дела или „уметничких“ представа на