Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД 907

# : ~“ уметника. Уметничку продукцију треба потпомоћи грађењем

државних Уметничких Атељеа и Уметничкога Павиљона у Бе-

ограду. Треба приређивати српске, југословенске и иностранске изложбе у Београду, а српске и југословенске у иностранстну. Одбор жели да буде стручно саветодавно тело Г. Министру Просвете, кадгод овом то затреба, у свим Србијиним и југо словенским уметничким пословима. „У споразуму са Одбором расписивали би се стечаји за све државне поруџбине које з2сецају у област сликарства, вајарства и архитектуре, особито

конкурси за јавне репрезентативне грађевине, за регулацију градова и њихових делова. Пошто новоослобођени крајеви

обилују старим споменицима, који су не само од историјског него и од уметничког значења, Одбор је убеђен у потребу закона о чувању и рестаурирању споменика“.

~ ,

Одбор за Организацију Уметничких Послова Србије и Југословенства, у споразуму са својим почасним председницима Г.Г. Богданом Поповићем, Јованом Цвијићем и Андром Стефановићем, упутио је Господину Министру Просвете једну Представку у којој се образлаже потреба оснивања Високе Школе Ликовних Уметности и, у исто време, упозорава на велику и националну и економску важност уметничке инду стрије оригиналнога карактера. Да буде што више користи од рада свих способних српских и југословенских уметн'ка, Одбор наглашава да треба њихово деловање концентрисати у једној широко заснованој уметничкој школи у Београду. Ова школа, да би могла што јаче утицати ка стварање наше уметничке културе, мораће највише унапређивати архитектуру и уметнички обрт. Овакве школе су, у другој половини прошлога века, препородиле уметничку културу у највећих народа. Чувени Готфрид Семпер, основавши у Лондону, одмах после прве светске изложбе 1851, познати Саут-Кенсингтонски Музеј, обратио је пажњу на важност уметничко обртничких школа, којима се једино може доћи до оригиналне архитектуре и примењене уметности. Енглески прерафаелитски сликари, радећи на струковвим школама, постигли су велике резултате у свим гранама уметничкога обрта. У Немачкој се последње две деценије преко школа, музеја и изложаба неуморно ради на подизању националне уметничке културе. Немачка је сво-

+

Пс