Srpski književni glasnik

РУСЕ ЗРНА -

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД. 909

док ће неукусна и варварска, каква је данас, убити и последњу мрву урођенога нам осећања за уметност.

У представци се даље опширно говори о значењу нашега народнога предања. Сви реформатори европске архитектуре и уметничкога обрта служили су се мотивима из старога домаћега предања које обилује декоративном снагом и самониклошћу. Орнаментално благо на везиву, ткиву и предметима сељачких кућа постало је неисцрпно врело не само за архитекте него и за декоративне уметнике. Модерни уметници из народних мотива и орнамената створили су националну архитектуру и уметнички обрт. Како западни народи немају одвише богато народно предање, разумљиво је да су уметници брзв исцрпли сва врела. И француски џ немачки реформашори и умешници једнодушно признају да је сло. венско предање најбогашије џи у народним орнаменшима и у музичким мошивима. Стручњаци тврде да музички мотиви из Старе Србије и Маћедоније, по својој снази и оригиналности, наговешћују будућност музике. Познати немачки научник, Јозеф Лукс, доказује да југословенски народи имају непресушно врело орнаменшалне умешносши која ће сшвориши умешнички обрш и архитекшуру будућносши. Европски уметници, упознавши наше богато народно предање, почеше се све више служите нашим мотивима. Гласовити бечки архитект. Јозеф Хофман познат је по целој Европи једино својим собама (шеепецт-има) на које примењује чисте /угословенске орнаменте.

„Када нам инострански уметници и стручњаци признају неисцрпво благо народнога предања и проричу будућност и у архитектури и у уметничком обрту ; када се властитим нашим мотивима служе инострански уметници, ми бисмо морали сматрати својом националном чашћу и дужношћу да се сами користимо огромним машеријалом нашега предања“. Када Француз или Немац употребљава наше мотиве, он је кадар познати само њихову спољашњу страну, а у њихову суштину може продрети једино наш уметник, човек наше, народне душе. Наша народна поезија не би могла никада надахнути једнога францускога или немачкога вајара, као што је надахнула нашега Мештровића који јој је једини могао дати у скулптури самоникли дубоки израз. Тако ће једино наш човек и у архитектури и у уметничком обрту и у му