Srpski književni glasnik

Копитар према Србима. ' 597

===

зелитизмом (а он је у самој ствари само бранио католичанГство), он му овако одговара: „Шта је оно: идише по свему ; свешу u проповедите јеванђеље свакоме сштворењу, него у: | основи слање на прозелитски рад 2 (Шта би ми сви били без Говог прозелитског рада, који је нашим многобошким оцевима такође мрзак био 2) Шта је и све писање књига него прозелитски рад“ — И, као католик, он је држао да је ништавна разлика између католичанства и православља, и да лако може бити уклоњена. „У самој ствари ова деоба је више последица борбе о првенство између старог и новог Рима (Рима и Цариграда) него ради битне разлике у верском учењу. Отуда лако предузимани преговори о сједињењу док је још "трајала Византија; отуда лак прелазак у католичанство једног 'Висариона и многих других великих Грка после пада Цариграда; отуда лака унија свих пољских Грка (т. |. православних) преко језуита. Излази само на то да се призна папа као такав, и да се у никејско Вјерују од Латина унесено „и од сина“ (/Шодие) узме не као новина у науци о вери, већ само као објашњење, а све остало може се оставити као дисци'плинарна ствар.“ au Према свему овоме за Копитара се не може рећи да је |} био „клерикалац“. Он је био само одушевљени јозефинист, и и" према томе антиклерикалац.

штеди

У

: Из свега досад казаног, мислим, да се јасно може видети Ba је Копитар, поред чисте науке и рада на културном поди'зању Срба, имао и задњу намеру да тиме политички отуђи ШТ Србе 'од Руса. Да је пак Србима хтео наметнути латиницу с нимало није вероватно. У целој досад познатој грађи о његову пад раду има само једно место из кога би се то могло извести. ш У горе поменутој молби да се речник може штампати у Бечу 2 вели да је писан новом азбуком и правописом који треба да ни г олакша прелаз к латинској азбуци. Али је врло вероватно да 0486 | је то рекао само зато да би добио повољну одлуку, јер није 18 било ниједне латинске азбуке која му је била по вољи (сем и ако је мислио на своју или Добровског општесловенску ази буку!). А да је при том још мислио на униаћење и католичење и“ Срба, не може се ни по чему рећи; већ обратно, да на то Тр