Srpski književni glasnik

Саобраћајни Преглед. 625

навски шлепови. Око Загреба такође је рађено на регулацији Савина корита, али, по мишљењу тамошњих стручњака, није се постигао никакав особити успех. Сви до сада извршени радови на Сави руковођени су били локалним потребама | M Oea икаквог општег плана. — На Сави постоје зимовнИЦИ за бродове само код Велике и Мале Аде Циганлије код Београда.

Поред ових незнатних радова на регулисању Савина корита, подигнути су дуж њених обала на извесним местима и насипи за одбрану од поплава. Највеће и најбоље уређено предузеће ове врсте је Задруга за Исушење југоисточног Срема, чије је седиште у Земуну.

Савска долина данас је најважнија саобраћајна артерија у нашој држави, те је и бродарски саобраћај већи на Сави но и на једној другој нашој реци. Прошле године је само Бродарски

Синдикат превезао њом 680.000 тона разне робе, а то је

48, од целокупног његовог саобраћаја, и ако се Савом није “ могло пловити од августа до октобра, кад је код нас речни саобраћај најживљи. Савом се поглавито спушта дрво за огрев и угаљ из Босне и Славоније, и од животног је интереса по Београд и остале вароши дуж Саве и Дунава да имају јевтин и увек плован водени пут за снабдевање свог становништва горивом. Узводно, на Сави је велики саобраћај са храном, која се преноси преко Босанског Брода за Херцеговину, Далмацију и друге наше пасивне крајеве. Према томе, јасно је да је водени пут Београд—Босански БродСисак један од најважнијих у нашој земљи и да се што пре “ мора начинити пловним за свако доба године и за бродове са пуним теретима. Тај се пут од Сиска мора продужити до | Загреба, те да и Загреб добије везу са великом мрежом

наших водених путева, што је жеља свих тамошњих при-

вредних кругова.

На првој секцији тог воденог пута, Београд—Босански _ Брод, има релативно мало радова да се изврше па да се циљ постигне. Водени пут Београд— Босански Брод дуг је 365 километара и, изузимајући 20 километара дужине, он је плован увек и при најнижим водостањима за пуне дунавске шлепове. · Пловидбу на томе делу Саве омета мала дубина воде на поје·диним плићацима. Рачуна се да је сваке године због тих плићака пловидба отежана или потпуно прекинута просечно од средине јула до средине или конца септембра, а да, изузетно, тај преКид може и дуже трајати. По вашем мишљењу, рад на уклањању

тих препрека пловидби мора се што хитније почети, и то, у (почетку, извођењем најпотребнијих радова. Спореднији радови (као што су просецање окука ради скраћивања речнога тока "и разна локална утврђивања обала) могу се и доцније изра"дити, али је потребно да се што пре прокопа и прочисти тај мали број плићака који сада спречавају правилну пловидбу. Најдужи

40

ризници и

RCN Ca IVOR TI ZN.

и

TTL II