Srpski književni glasnik

522 Српски Књижевни Гласник.

Овако уведена из старе немачке филозофије преко једног сепаратног и личног метафизичког интереса, наша најновија филозофија не показује интимне везе ни са потребама савременог живота ни са потребама социалне средине. Одиста, права филозофија и потиче из живота и увире у њега; и ма шта се мислило о високој вредности чистих теорија филозофских, једна филозофија која ће имати и која, по својој интимној природи, хоће и мора да има непосредног утицаја на живот, не може остати у високој, фантастичној, белој кули од слонове кости, далеко над животом и изнад њега. Филозофија потиче из дубина једне стваралачке личности и из свих дубоких, интимних снага његова духа које имају непосредне везе са животом; филозофија је или за овај, наш! живот из кога истиче и у који се враћа, или она није ништа. Ако није само техника апстрактних појмова, само игра и спорт диалектичких способности, филозофија, нужним начином, даје животу нове директиве и нове снаге, и помаже га у његовом току и његовом стремљењу увек напред. Тако филозофија, права и истинито животна, има значаја за једну социалну средину и њен живот. Какве везе има апстрактна метафизичка диалектика наше најновије официалне филозофије са нашим животом, нашим културним сврхама, нашом културном идеологијом, нашом средином 7 Извиру ли из те филозофије снаге које ће кренути наш живот напред 7 Осећа ли се у њој струјање оне идејне снаге која има да формира живот генерација, да им даје правац и смисао 2 Или, зар је слика нашег мисленог живота у том ограниченом теоријском занимању суптилитетима метафизикег Не може се тврдити, сем ако човек није некакав фантастични и мистични визионер, да је таква наша филозофија везана за наш културни живот, да је из његових потреба произашла и да служи његовом развоју. Без интимне везе са нашим животом, метафизика наше најновије филозофије не значи за тај живот апсолутно ништа; она остаје иза њега, и ако, може бити, њени радници мисле да је изнад њега, остаје на страни, као мртав вештачки препарат чије је место у лабораторији, али не у животној борби.

Можда би се помислило да та и таква наша филозофија, ако нема везе са животом наших средина, има неке везе са струјама и духом савремене филозофије у Европи; и да, без