Srpski književni glasnik

Из наше најновије филозофије. 523

везе са нашом културом, може бити има везе са општим културним животом у Европи. Актуелна криза филозофије eBропске, међутим, окреће се данас око питања друге врсте; у великом и лаганом потискивању интелектуалистичке филозофије, у борби око основних животних схватања о животу, у продирању једне нове, хуманистичке концепције, губи се све више и јаче интерес за суптилне теорије чисте метафизичке диалектике. Терен борбе је проблем живота и човека-творца у животу, проблем развијања интуитивних снага човекова духа, проблем снаге живота и стваралачке снаге човековог духа, проблем слободе воље и акције духа за све већу слободу и стварање. Све то, све те узвишене тезе савремених тежњи човекове мисли далеко су, предалеко, од теоријске метафизике. И док је враћање животу и интерес за живот парола савремене тежње, наши најновији филозофски напори се упућују линијом удаљавања од живота...

Какве, онда, практичне културне последице може имати таква филозофија Поникла из вештачког пресађивања једне старе немачке филозофије, преломљена кроз насушне потребе једног метафизичког система, препричавана од ученика, без везе са животом у опште, без везе са нашим животом, без везе са савременом кризом мисли човечанства, суптилна филозофија једне вештачке и компликоване метафизичке диалектике, наша најновија филозофска занимања имају једну једину практичну последицу: да филозофију или омрзну или не упознају како треба они којима филозофија није професија. Пут савременог живота и савремених напора духа људског и пут којим иде наша академска филозофија дивергирају: први води оним правцем којим неодољиво и силно надире сам живот, други одваја од тог царског пута и води у стерилне и непро"лазне области у којима се изживљава и изиграва једна бесплодна снага духа у диалектичком зидању ваздушастих кула. И заиста, читајући такве елукубрације духа, човек мислилац, који није професионални филозоф, и који живи здравим животом пуне људске снаге тежећи све више и све даље у формирању живота, мора доћи у тешку сумњу о филозофији у опште. Он ће, природно, да се окрене од такве филозофије и да омрзне сваку, ако не позна другу: ону која је филозофија живота, права есенција мудрости животне, способна за